صفر شدن اطلاعات هارد وسترن بعد از فرمت شدن

موضوع مهمی که اغلب اشخاص از آن بی اطلاعند فرمت شدن هارد وسترن و صفر شدن اطلاعات آن است. در این مطلب میخواهیم به این موضوع مهم بپردازیم.

بازیابی اطلاعات هارد وسترن فرمت شده:

ریکاوری هارد فرمت شده هارد اکسترنال وسترن Western Digitals

بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال WD به اندازه کافی آسان است.
هارد دیسک‌ها امروزه نقش بیشتری برای ذخیره داده‌های عمومی و کاری ایفا میکنند، مثلا نگهداری اسناد کاری یا خاطرات خانوادگی تقریبا جنبه مهم‌تری به نسبت محتوایی مانند نگهداری فیلم سینمایی یا موزیک‌ها دارند. البته نوع حافظه مورد استفاده برای محتویات بسیار مهم است. ما اینجاییم تا درباره چالش از دست رفتن اطلاعات هارد دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال و داخلی با هم صحبت کنیم و برخی از موارد رو باهم بررسی کنیم.
اغلب موارد افراد پس از از دست دادن اطلاعات دچار استرس و نگرانی میشوند که چه بلایی بر سر دیتا ما آمده است و شتاب زده و هیجان انگیز دست به اقدامات غیر فنی میزنند تا به دیتا برسند دریغ از اینکه همیشه تلاش‌های ما دلیل بر موفقیت نیست و ممکنه عوارض خوبی نداشته باشد. دقیقا ما در این مطلب درباره برند سرشناس و بزرگ تولید کننده حافظه ذخیره‌سازی وسترن دیجیتال مواردی را بیان خواهیم کرد که شما را متعجب میکند.
ما در این مطالب میخواهیم چشم و گوش شما رو باز کنیم تا شما هم جز اشخاصی نباشید که دیتایشان را برای همیشه ازدست میدهند.

تغییر ساختار تکنولوژی هارد وسترن دیجیتال:

بحث ویژه ما در این مطلب در مورد هارد دیسک های وسترن دیجیتال اکسترنال و داخلی است. یکی از مباحث مهم ما در برند Western digitals بحث کیفیت و تغییرات مهم در بخش ذخیره سازی دیتا است.

SMR

مسئله مهم ما در برند WD از اواخر سال 2017 شروع شد که این شرکت از ساختار SMR برای پیشبرد تکنولوژی ذخیره سازی استفاده کرد. این نوع ذخیره سازی سطوح ذخیره سازی دیتا را کوچکتر و در نتیجه فضای ذخیره بزرگتر و عدم تغییر سایز حافظه میشئد. این تکنولوژی عوارضی هم در بر داشت که در ادامه بحث به آن میپردازیم.

Encrypt

مورد دوم که مشابه آن را در سال 1392 تجربه کردیم کدگذاری در بخشی از چیپ سخت افزاری است. به اصلاح امنیت را افزایش داد و خوب تقریبا همه چیز درست و بی عیب و نقص بود. ساختار و کیفیت قطعات آن هم با این حساسیت باید خیلی خیلی خوب باشد. ساختار جدید کمی سحل انگاری را چاشنی کار میکرد و آن هم کیفیت این قطعه حساس و حیاتی است. اگر برد یا قطعه آسیب ببیند چه پیامدی خواهد داشت؟ این مورد هم در ادامه جای بحث فراوان دارد.

کیفیت ساخت

مورد سوم هم که همیشه چالش اصلی بود با ورود مدل‌های جدید آیا کیفیت هم افزایش می‌یابد یا خیر؟ متاسفانه بازهم این مورد خیلی مورد استقبال نیست و در عمل مشاهده میشه که کیفیت مواد و ساختار بشدت پایین است. جای سوال است وقتی ما یک حافظه در چرخه تولید میبریم برای کاربر چقدر ارش قائلیم؟ قطعا ماندگاری و امنیت دیتا در داخل این حافظه دیجیتال بیسار مهم است.

سرعت دیتا

مورد چهارم که همیشه برای کاربر اولویت دارد سرعت نوشتن/خواندن دیتا است، این افزایش سرعت به خوبی روی هارد‌های اکسترنال WD مشاهده میشود و خوب این یک موفقیت عالی است.

همه این موارد را گفتم تا شما را از مواردی مطلع کنیم که برخی از اینها باعث خوشحالی و برخی باعث ناراحتی میشود.

مسئله مهم ما در این مبحث قطعا محتویات ارزشمندی است که داخل یک حافظه ذخیره سازی وارد شدهاست. ماندگاری این اطلاعات بسیار مهم‌تر از ارزش خود حافظه است. امکان دارد با از بین رفتن دیتا مشکلات زیادی برای کاربر رخ دهد و این چالش در هارد وسترن دیجیتال بعد از سال 2018 مشاهده شد.

صفر شدن هارد وسترن بعد از فرمت شدن:

از مشکلات رایج که باعث حذف اطلاعات میشوند عبارتند از:

  1. فرمت شدن هارد اکسترنال وسترن
  2. حذف شدن اطلاعات داخل هارد
  3. صفر شدن اطلاعات در برند وسترن دیجیتال
  4. عدم شناسایی هارد وسترن دیجیتال
  5. کند شدن هارد اکسترنال وسترن
  6. بروز صدای نا خوش آید در هارد
  7. روشن نشدن هارد اکسترنال

این مشکلات شاید عادی به نظر بیاید، درست است در گذشته این موارد قایل قبول بودند و امکان دسترسی بهتر و دردسرهای کمتری داشت اما دقیقا موضوع بحث ما از همینجا شروع میشود. فرمت شدن هارد اکسترنال وسترن و صفر شدن ناحیه اطلاعات است که بسیار برای کاربر ناراحت کننده است. با تغییر ساختار تکنولوژی در برخی مدل‌های برند WD وقتی شما هارد وسترن را فرمت میکنید انگار هارد را نو خریداری کرده‌اید.

چه بلایی بر سر اطلاعات آمده؟

با هیچ ابزار غیر تخصصی نمیتوان به اطلاعات رسید. نرم افزارها حجم آنها را به شما صفر نشان میدهد. برخی از نرم افزارهای بازیابی اطلاعات شاید لیست فایل‌ها را هم به شما نشان میدهند. در واقع اطلاعات درست بازیابی نمیشود و شما فکر میکنید خراب شده است یا شاید با ابزار‌های دیگر بتوان این مورد را حل کرد، اما اینجاست که این بحث بزرگ و حیاتی میشود.

موضوع ذکر شده نشان میدهد برند وسترن دیجیتال چه بلایی بر سر محتویات کاربران میآورد؟ شما وقتی اطلاعات را از داخل هارد حذف میکنید در واقع این نسخه امنیتی داده شما را در حالت ایمن از بین میبرد و برای به دست آوردن اطلاعات باید بازیابی اطلاعات هارد وسترن دیجیتال با ابزارهای خیلی قدرتمند و دقیق رخ دهد تا این مورد به نتیجه خوبی برسد.

blank

البته که همه چیز به ابزار منتهی نیست و قطعا تخصص هم خیلی چیزها را تغییر میدهد، تجربه و علم در کنار هم نشان داد حتی در این حالت بخشی از اطلاعات امکان بازیابی ندارد اما پیش نیازی هم دارد، که اگر رعایت کرده باشید به اعظم دیتا خواهید رسید.

مواردی که بعد از فرمت شدن هارد اکسترنال وسترن باید رعایت شود:

  • بعد از فرمت شدن هارد اکسترنال از آن استفاده نشده باشد.
  • استفاده از برنامه‌های متعدد در زمینه ریکاوری اطلاعات اکیدا توصیه نمیشود.
  • هیچ قطعه الکترونیکی از هارد دیسک تعویض نشود.
  • هرنوع لحیم کاری یا موارد اینچنینی حتی برای تعویض جک USB عوارض دارد.
  • از استرس و نگرانی به افراد سود جو اجازه هر نوع فعالیتی روی حافظه خود را ندهید.
  • از ورود محتویات جدید روی حافظه جدا خودداری نمایید.
  • اگر محتویات از جای دیگری انتقال داده شده از آن استفاده نکنید، تا در صورتی که نشد از حافظه اول بازیابی شود به آن رجوع کنیم.
  • از انتقال اطلاعات به روش CUT خودداری شود.
  • حتی روشن ماندن بدون هیچ عملیاتی باعث اختلال در فرآیند ریکاوری اطلاعات میشود.
  • از اتصال به دستگاه های مختلف مانند تلویزیون، موبایل و … برای بررسی خودداری کنید.
  • همه این موارد برای هارد دیسک های وسترن دیجیتال الزامی است چه هارد اکسترنال و چه هارد اینترنال که در رایانه شما نصب است.

اتفاق مهم بعد از فرمت شدن هارد وسترن و بلایی که بر سر سکتورهای میآید:

چه اتفاقی افتاده؟ ریکاوری هارد اکسترنال یکی از خدمات امداد سیستم است. تغییر ساختار و تکنولوژی هارد وسترن بسیار چالش انگیز شد، وقتی هارد فرمت شده همه اطلاعات Zero یا همان صفر شده است. خوب ما با محیا سازی شرایط عالی توانستیم این خدمت را به شما ارائه دهیم.

این تصویر گویای این اتفاق است که وقتی هارد وسترن فرمت شده کاملا سکتور‌ها خالی و به اصلاح صفر شده است و در این حالت شما نباید هیچ کاری انجام دهید حتی روشن بودن هارد باعث خرابی ناحیه دیتا میشود.

blank
صفر شدن سکتورهای هارد اکسترنال وسترن دیجیتال بعد از فرمت شدن

این تصویر هم حاصل عملیات تخصصی مجموعه ما برای بازیابی اطلاعات هارد وسترن دیجیتال فرمت شده است. امکان بازیابی دیتا در شرایط خاص وجود دارد.

علت فنی کدگذاری در هارد وسترن:

خوب حالا که صفر شدن سکتورها را فهمیدیم کمی به عقب برگردیم و در مورد ساختار کدگذاری صحبت کنیم. این تکنولوژی در ساختار کدگذاری و تغییر مسیر اطلاعات پس از حذف شدن یا فرمت شدن دیتا باعث اختلال در بازیابی اطلاعات هارد میشد. با دسترسی‌های فنی تقریبا کار برای متخصصان بازیابی اطلاعات آسان شد.

کدگذاری سخت افزاری

سخت افزار کدگذاری که محتویات دیجیتال شما را به حالت دیگری تغییر میدهد. تاکنون راه حل قطعی برای رمزگشایی این قطعه بوجود نیامده است. این مشکل تا به حال راه حلی ندارد.

کیفیت ساخت

مورد دیگر متاسفانه ضعف در ساختار هد و کیفیت صفحه ذخیره سازی است. اگر صفحه ذخیره سازی یا ناحیه ارائه خدمات نرم افزاری که بسیار مهم است دچار آسیب شود عوارض بدی خواهد داشت. این قسمت در تشخیص اولیه نقش مهم و اصلی را دارد. اگر این ناحیه آسیب ببیند، هیچ کمکی نمیتوان کرد.

ما در تلاشیم تا همیشه علوم و تجهیزات خود را به بهترین و بالاترین سطح افزایش دهیم. هدف ما ارائه خدمات عالی در فرآیند استخراج و ریکاوری هارد شما عزیزان است.

سرور و شبکه ذخیره سازی:

یک سوال شاید برای متخصصان شبکه و بارگذاری سرور‌ها پیش بیاد که آیا این مورد در همه حافظه‌ها صدق میکند؟ پاسخ ” ساختار تغییر کرده و فرقی در نوع حافظه وجود ندارد و البته انتخاب حافظه مناسب برای کارکرد در سرور و شبکه ذخیره سازی دیتا بسیار مهم تر از یک کاربر عادی است.
هر چیزی که تحت عنوان حافظه مخصوص به استرویج استفاده میشود دلیل بر پایداری و کیفیت بالا نیست. در بازار مدل‌هایی از هارددیسک HDD و بسیار زیادتر در حافظه جامد SSD داریم که هنوز ابزار و روشی برای احیا آنها وجود ندارد.
از آنجایی که اطلاعات یک شبکه ذخیره سازی بسیار مهم است باید علاوه بر عملیات نرم افزاری از حافظه‌هایی استفاده کنیم که در ریکاوری اطلاعات سرور و استخراج محتوا بتوان به داده‌ها دست یافت.

سخن پایانی:

اگر شما هم با فرمت شدن هارد اکسترنال اطلاعات رو از دست دادید و یا به اشتباه حذف کردید لطفا هارد را حتی روشن هم نگه ندارید تا بتوانیم به اطلاعات قبلی شما برسیم. اگر هارد وسترن شما شناسایی نمیشود ما با تعهد و تخصص خود شما را برای دستیابی به دیتا همراهی میکنیم. مجموعه امداد سیستم توانایی استخراج یا ریکاوری هارد وسترن فرمت شده را محیا ساخته است.

سوالات متداول

چرا من با نرم افزار ریکاوری اطلاعات رو میبینم وقتی ذخیره میکنم خراب است؟

یکی از دلایل شاید همین موضوع برند وسترن دیجیتال باشد و نباید زیاد تلاش کنید چون باعث نابودی اطلاعات برای همیشه میشوید.

من هارد اکسترنالم فرمت شده بردم میگن zero شده امکان ریکاوری دارد؟

بله، اما همانطور که گفتیم حتی روشن بودن هم میتونه تاثیر بد داشته باشد.

در نهایت برای بازگردانی وسترن هارد دیجیتال چه کاری باید انجام داد؟

فقط با مراجعه به مراکز تخصصی که توانایی انجام این کار را دارند باید مراجعه کنید و از هیچ روش نرم افزاری استفاده نکنید چون باعث خرابی فایل های شما میشوند.

4 نظر در مورد “صفر شدن اطلاعات هارد وسترن بعد از فرمت شدن“

  1. سلام و درود
    هارد اکسترنالم فرمت کردم خواستم ریکاوری کنم هیچی بالا نیومد این میتونه مشکل من باشه؟
    لطفا کمک کنید

  2. سلام وقتتون بخیر من یه هارد اکسترنال وسترن دیجیتال دارم که اشتباها فرمت شده و هر جایی که میبرم میگن اطلاعات از دست رفته و قابل بازیابی نیست آیا شما میتونید اطلاعات رو برای من برگردونید؟

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر تولید هارد شما برای اواخر سال 2017 است امکان دارد.
      ولی نباید هارد حتی روشن میماند.
      اغلب موارد امکان بازیابی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *