علت نخواندن فلش در کامپیوتر، لپ تاپ و تلویزیون چیست؟

آیا تا به حال پیش آمده که فلش را از یک دستگاه جدا کنید و وقتی قصد داشتید آن را به یک دستگاه دیگر متصل کنید، فلش اصطلاحا بالا نیامده و دستگاه موردنظر شما آن را نخوانده است؟ در این مقاله می‌خواهیم علت نخواندن فلش را در حافظه‌های مختلف بررسی کنیم و موارد زیر را بررسی کنیم:

  • علت نخواندن فلش در کامپیوتر
  • دلیل نخواندن فلش در تلویزیون
  • علت نخواندن فلش در لپ تاپ
  • علت نخواندن فلش با OTG
  • نخواندن فلش در ویندوز 10
  • نخواندن فلش در ویندوز 11
  • نخواندن فلش در گوشی

بیشتر بخوانید: ارور فرمت یا Format error چیست؟

بررسی سلامت فلش

ابتدا باید بررسی کنید که فلش چه مشکلی دارد. برای این کار می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید تا از سلامت فلش اطمینان پیدا کنید:

  • پورت اتصال پین‌های مسی تمیز باشد
  • شکستگی یا ضربه نداشته باشد
  • فلش هنگام اتصال داغ نمی‌کند
  • داخل پورت USB آشغال نباشد
  • بررسی قفل گذاری

علت نخواندن فلش در کامپیوتر و لپ تاپ

فلش USB نوعی از حافظه است که آن را به هر دستگاهی وصل می‌کنیم و کامپیوتر و لپ‌تاپ یکی از اصلی‌ترین موارد هستند. علت شناسایی نشدن فلش USB در کامپیوتر و لپ‌تاپ می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • خرابی سیستم فایل
  • قطعه اتصال پایه‌ها
  • خرابی سیستم عامل
  • جریان برق نامناسب
  • خرابی پورت اتصال

علت بالا نیامدن فلش‌مموری می‌تواند به دلایل سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر یا رایانه‌ای باشد که فلش را به آن وصل می‌کنیم. برای مثال، خرابی سیستم فایل می‌تواند دلیل نخواندن فلش در ویندوز 10 و 11 باشه.
نکته: اتصال USB به پورت غیر استاندارد جلوی کیس توصیه نمی‌شود. گاها فلش شما به دلیل خرابی پورت اتصال شناخته نمیشود.

نخواندن فلش به دلایل نرم افزاری و سخت افزاری میتواند رخ دهد.

دلیل نخواندن فلش در تلویزیون

تلویزیون عامل اصلی خرابی فلش‌مموری محسوب می‌شود و می‌توان دلیل نشناختن فلش در تلویزیون را به گردن خود تلویزیون انداخت! چرا؟ چون تلویزیون جریان برق مناسبی ندارد و در اغلب موارد بدون اجازه تغییرات روی حافظه ایجاد می‌کند. برخی تجربه تلخ خرابی فیلم یا عکس در فلش را داشتند، دلیل آن اتصال فلش حاوی این فیلم و عکس به تلویزیون است.

علت نخواندن فلش با OTG

فلش حافظه‌ای است که می‌توانیم آن را با استفاده از یک مبدل OTG به گوشی هم وصل کنیم. اما علت نخواندن فلش با otg در اتصال به گوشی چیست؟ باید ابتدا بررسی کنیم که فلش مشکلی نداشته باشد. از سلامت رابط اتصال OTG مطئن شوید. سیستم فایل یک مورد بسیار مهم در کارد حافظه است. برای مثال برخی از تلفن‌های همراه از فرمت‌های NFTS یا ExFAT پشتیبانی نمی‌کنند و باید از نرم افزارها برای تبدیل فرمت فلش استفاده کنید. پورت اتصال خود گوشی را هم بررسی کنید. آخرین مورد شاید خرابی فلش است.

راهکارهای مفید برای استفاده از فلش مموری

  • بهترین نوع سیستم فایل که اکثر دستگاه‌ها می‌توانند بخوانند، fat32 است.
  • اغلب فلش مموری‌‌ها کمی با تاخیر لود می‌شوند.
  • یکی از دلایل خرابی فلش آسیب در کنترلر و حافظه است.
  • در قسمت Disk management بررسی کنید فلش شناخته شده و درایو ایجاد شده است یا خیر؟
  • سر usb را کمی فشار دهید تا تنگ‌تر شود و اتصال خوبی با پین‌ها برقرار شود.
  • بررسی تنظیمات USB در بایوس ماردبورد یا وجود یک نرم افزار که مانع از اتصال می‌شود.
  • درایور‌های سیستم عامل را بروز کنید.
  • در تلفن همراه شارژ بالای 40% و باطری سالم باشد.
  • به شرط مهم نبودن اطلاعات فلش اگر درایو ایجاد شده آن را فرمت کنید.
  • از تمیز بودن پین اتصال usb مطمئن شوید.
  • اگر فلش شناشایی نشد، یکبار دیگر آن را به پورت جدید بزنید.

سخن پایانی

فلش مموری یک حافظه جامد و بر اساس یک یا چند حافظه داخلی ساخته می‌شود، و به دلیل استفاده از کنترلر باید خیلی مراقب باشیم تا اطلاعات مهم را داخل آن نگه نداریم. چون اگر خراب شود یا بسوزد، ریکاوری فلش کمی سخت خواهد بود.

رفع مشکل Write Protection

خطای رایت پروتکت یا Write Protection به این معناست که اجازه نوشتن روی حافظه را ندارید یا حافظه محافظت میشود. این پیغام اغلب هنگام استفاده از فلش مموری و کارت حافظه (رم) مشاهده می‌شود و به شما اجازه نمیدهد چیز جدیدی روی حافظه وارد کنید یا حتی تغییری در آن ایجاد کنید، اما میتوانید اطلاعات خود را از حافظه بردارید.

در این حالت وقتی وارد Disk Management میشویم، در کنار نام حافظه موردنظر، عبارت Read-only یعنی فقط خواندنی، مشاهده می‌شود. خیلی از سایت‌ها دلیل مشکل write protected مموری کارت را ویروس، رمزنگاری، یا فعالسازی آن توسط کاربر میدانند. اما خوب است بدانید که این مشکل اغلب به خاطر کنترلر (Controller Chip) یا کیفیت ساخت و برنامه نویسی آن حافظه پیش می‌آید و بیشتر مواقع هم قابل حل نیست.

حل مشکل write protected

نرم افزارها و ابزارهای زیادی برای رفع مشکل write protected وجود دارند. اما بهترین راه حل مشکل write protected فلش و رم گوشی، استفاده از نرم افزارهایی است که شرکت‌های تولیدکننده محصولات در سایت خود قرار داده‌اند تا با استفاده از آنها حافظه را فرمت کنید.

توصیه ما این است که اگر حافظه شما گارانتی دارد، آن را برای شرکت گارانتی ارسال کنید. اگر هم گارانتی ندارد، حافظه را فرمت کنید. اگر این کار با موفقیت انجام نشد، دیگر احتمال رفع مشکل نزدیک به صفر است و از هر 100 مورد 2 مورد رفع می‌شود. گاهی نیز حتی با فرمت حافظه، آن حافظه از کار می‌افتد، پس مسئولیت هر کاری که برای رفع مشکل انجام می‌دهید، با خودتان است.

بیشتر بخوانید: عدم نمایش اطلاعات فلش، هارد و رم

رفع مشکل write protected در مموری کارت

مشکل write protected مموری کارت

کنار مموری کارت یک قفل کوچک برای حالت فقط خواندنی وجود دارد. شاید قبلا آن را خودتان قفل کردید. لطفا قفل کنار کارت حافظه را به سمت پین‌های مسی رم خود بالا بکشید. در این حالت به شما خطای Write Protected نمایش می‌دهد. با باز کردن قفل، مشکل رفع می‌شود.

سخن پایانی

هر حافظه‌ای فقط تا مدتی عمر مفید دارد و پس از اتمام این عمر مفید، باید به فکر خرید حافظه جدید باشیم. توصیه می‌کنیم اگر به مشکل write protection برخوردید و اطلاعات شما مهم نبود، حافظه را فرمت کنید و اگر مشکل رفع نشد، قید آن را بزنید.

شرکت امداد سیستم با ارائه خدمات مربوط به بازیابی اطلاعات و ریکاوری فلش و مموری کارت، در کنار شماست تا نگران از دست دادن اطلاعات باارزش خود نباشید.

هارد هیبریدی (Hybrid Hard) چیست؟

هارد هیبریدی ترکیبی از هارد دیسک درایو HDD با حافظه جامد SSD است که مخفف عبارت SSHD برای آن به کار میرود. داخل محفظه هارد دیسک هیبریدی(Hybrid) همانند هارد دیسک HDD است و تنها تفاوتی که آن را متفاوت می‌کند، وجود یک حافظه NAND-SSD است که باعث افزایش سرعت تبدیل در خواندن و نوشتن اطلاعات است.

هارد دیسک هیبریدی دارای دو نوع برد برای انتقال دیتا است: یکی به عنوان حافظه SSD برای پردازش دیتا و دیگری برد اتصال و اصلی به هارد و خروجی اتصال است. مورد دیگر با استفاده از حافظه NAND تعبیه شده روی برد اصلی است که استفاده از 2 برد لغو و طراحی رو یک برد صورت میگیرد.

ظرفیت هارد هیبریدی

ظرفیت هارد دیسک Hybrid به حافظه هارد SSD به کار رفته مرتبط نیست و فقط صفحات ذخیره سازی داخلی در افزایش ظرفیت هارد دیسک هیبریدی تاثیر دارند. هر چقدر تکنولوژی پیشرفت کند و چگالی کم شود، شرکت‌های تولید کننده هارد مانند Western Digital, Seagate و Toshiba می‌توانند حجم دیسک ذخیره‌سازی را افزایش دهند.

سایز هارد دیسک هیبریدی چقدر است؟

سایز هارد Hybrid با استاندارد تولید هارد دیسک داخلی یکسان است. در واقع اندازه هاردهای Hybrid مانند هارد دیسک داخلی، 2.5 اینچ و 3.5 اینچ است.

هارد هیبریدی لپ‌تاپ

هارد هیبریدی یک تجربه جالب برای کاربرانی است که برای لپ‌تاپ خود هم ظرفیت و هم سرعت را همزمان می‌خواهند. برخی از لپ‌تاپ‌ها فقط یک محل نصب حافظه ذخیره‌سازی دارند و برای این که سرعت SSD و امنیت HDD برای دیتا را همزمان داشته باشیم، هارد Hybrid یا SSHD بهترین گزینه است.

بیشتر بخوانید: تفاوت SSD و HDD چیست؟

معایب هارد هیبریدی

هیجان اولیه تولید حافظه هیبریدی خیلی سریع کم رنگ شد. یکی از دلایل آن استفاده از حافظه 8 گیگابایت است در یک برد جداگانه بود که تنها پردازش دیتا را انجام می‌داد. اما معایب استفاده از آن به مرور با افزایش خرابی‌های این نوع از حافظه آشکار شد. البته زحمت تولید و هزینه دو برد برای شرکت‌های تولیدکننده هم باید در نظر گرفته شود. معایب هارد هیبرید را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. حافظه SSD با ظرفیت 8GB الی 128GB
  2. در صورت خرابی NAND تمام حافظه از کار می‌افتد
  3. کمیاب بودن این مدل
  4. ظرفیت محدود به دلیل تکنولوژی های جدید
  5. پایین بودن سرعت آنها نسبت به هاردهای جدید (تولید 2018 به بعد)
  6. مشکل بودن تعمیر هارد SSHD

مزایای هارد هیبریدی – Hybrid

  1. عدم تغییر ابعاد یا همان سایز حافظه
  2. صرفه‌جویی در هزینه یک هارد به جای خرید یک هارد اینترنال و یک هارد SSD
  3. افزایش سرعت خواندن و نوشتن دیتا
  4. امنیت اطلاعات به دلیل وجود صفحات ذخیره‌سازی
  5. ظرفیت‌های نسبتا خوب

سخن پایانی

اگر از ما می‌شنوید هارد دیسک‌های جدید همگی سرعت خوبی دارند و نیاز به خرید این مدل حافظه Hybrid نیست. اکثر دستگاه‌ها هم می‌توانند SSD مجزا داشته باشند و برای ذخیره‌سازی اطلاعات مهم خود نیز می‌توان از انواع هارد اینترنال و اکسترنال استفاده کنید. بنابراین خرید این نوع از هارد، توجیه اقتصادی ندارد.

در صورتیکه نیاز به خدمات ریکاوری هارد اکسترنال، اینترنال، ریکاوری حافظه SSD و هارد لپ تاپ را دارید، می‌توانید با تیم متخصصین ما در امدادسیستم تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا هارد هیبریدی بخریم؟

توصیه متخصصین ما به شما خرید هارد اینترنال و حافظه SSD به صورت جداگانه است.

در لپتاپ من امکان نصب تنها یک هارد وجود دارد. آیا حافظه Hybrid بخرم؟

اگر DVD دارد، بهتر است از کدی برای نصب SSD و یک هارد اینترنال برای ذخیره اطلاعات استفاده کنید.

هارد هیبرید دست دوم بخرم؟

خیر، خرید هیچ نوعی از هارد به صورت دست دوم توصیه نمی‌شود.

هارد Hybrid بهتر است یا SSD؟

استفاده از یک هارد اینترنال در کنار حافظه SSD پیشنهاد مناسبتری است.

چشمک زدن هارد

شاید شما هم روشن و خاموش شدن چراغ‌های هارد دیسک یا حافظه ذخیره سازی را مشاهده کرده‌اید. روشن و خاموش شدن هارد هنگامی که از کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده می‌کنید، امری طبیعی است که نشان‌دهنده فعالیت HDD است. هر نوع عملیات هارد دیسک را با چراغ‌های LED آن میشناسند.

چشمک زدن انواع هارد

1. چشمک زدن هارد اینترنال یا هارد داخل کامپیوتر:

  • HDD داخل کامپیوتر چراغ ندارد.
  • کنترل عملکرد آن از پین‌های روی مادربورد توسط سیم‌ها به پنل جلویی کیس ارسال می‌شود
  • LED مرتبط به عملکرد هارد عموما قرمز رنگ است.
  • روی پین اتصال در مادربورد علامت H.D.D LED قابل مشاهده است.

2. چشمک زدن هارد لپ تاپ:

چراغ LED هارد داخلی در لپ‌تاپ طریق برد اصلی کنترل می‌شود. در برخی موارد هم یک کیت LED وجود دارد که همزمان 3 مورد را به شما نشان می‌دهد، که شامل باطری، اتصال شارژر و عملکرد حافظه است. عموما چشمک مربوط به عملکرد هارد با علامت دو استوانه روی هم تعریف می‌شود.

3. چشمک زدن هارد اکسترنال:

دو نوع هارد اکسترنال وجود دارد:

  1. مدل اول استفاده از هارد لپ تاپ یا کامپیوتر داخل یک باکس یا جعبه پلاستیکی یا فلزی که تبدیل به هارد اکسترنال می‌شود. برای مثال می‌توان به ADATA و SP ،LeCi اشاره کرد. گفتیم که هارد لپ تاپ چراغ ندارد، پس چگونه در هارد اکسترنال چراغ چشمک زن وجود دارد؟ چراغ روی مبدل یا برد تبدیل هارد فعالیت حافظه را نشان میدهد. چراغ هارد اکسترنال در چند رنگ تولید و هر کدام نشانه سالمت یا خرابی حافظه است. در طراحی‌های جدید هارد اکسترنال بجای LED کوچک از اشکال هندسی بهره گرفتند.
  2. مدل دوم ساخت شرکت سازنده بدون واسطه یا مبدل روی برد اصلی هارد اکسترنال چراغ‌ها قرار دارد. با ورود جریان الکتریکی به مدار چراغ‌ها روشن میشوند.

4. چراغ HDD در سرور یا بیزینس باکس:

در حافظه‌های ذخیره‌سازی سرور و بیزینس از کدی‌های مخصوص به هر نوع از دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم که عموما روی هر کدی یک یا دو LED وجود دارد. مشاهده رنگ‌های سبز نشانه سلامت، قرمز نشانه خرابی و زرد نشانه آسیب است، از وضعیت قطعه مطلع می‌شویم.

5. چشمک زدن هارد SSD اکسترنال

چراغ LED حافظه‌های اکسترنال SSD مانند موارد پیشین است و تنها تفاوت آن این است که چراغ چشمک زن هارد SSD در اغلب موارد ثابت است. تغییر رنگ در چراغ LED یا کاهش شدت روشنایی نشانه خرابی حافظه SSD شماست. در این صورت برای تعمیر حافظه SSD خود با همکاران ما تماس بگیرید.

برای تبدیل هارد SSD اکسترنال نیاز به مبدل SSD داریم. اغلب مبدل‌ها دارای چراغ LED هستند.

بیشتر بخوانید: انواع کابل هارد و کانکتور را بشناسید

دلایل چشمک زدن هارد

تا اینجا با انواع اتصال چراغ‌ها آشنا شدید. بریم سراغ دلایل چشمک LED :

  • اسکن‌های گاه به گاه سیستم امنیتی مثل آنتی ویروس
  • تنظیم پشتیبان‌گیری خودکار مثل اتو بکاپ
  • به‌روزرسانی خودکار برخی از برنامه‌ها در سیستم عامل

هنگام ورود جریان برق به هارد دیسک چراغ مرتبط با نمایش هارد روشن می‌شود.

به صورت کلی می‌توان گفت:

  • هنگام شروع به کار هارد، ابتدا چند چشمک تند می‌زند.
  • چشمک LED در حالت کار طبیعی است.
  • حافظه در حالت فعالیت زیاد، تند تند چشمک میزند.
  • هر از گاهی چشمک یعنی در حالت روشن و بدون فعالیت است.
  • تغییر رنگ LED می‌تواند نشانه‌ای از خرابی هارد باشد.

نکته طلایی: چراغ هارد دلیل بر سلامت و عملکرد صحیح آن نیست. با اتصال کابل و جریان برق چراغ روشن و هارد کار نمیکند.

اگر بی دلیل سرعت چراغ LED تند تند شد نشانه خرابی حافظه است. بهترین راه قبل از خرابی تماس با همکاران ما تعمیر هارد است.

سوالات متداول

آیا زرد شدن هارد سرور نشانه بروز مشکل است؟

این مورد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات نرم‌افزاری یا خرابی حافظه باشد.

چرا چراغ چشمک زن هارد اکسترنال من تغییر رنگ می‌دهد؟

اگر هارد اکسترنال شما مبدل یا کانکتور دارد، ممکن است این اتفاق به دلیل خرابی این قطعه باشد.

هارد اکسترنال وسترن من چشمک می‌زند اما بالا نمی‌آید. دلیل آن چیست؟

به احتمال زیاد هارد شما خراب است.

آموزش نصب دو هارد روی کامپیوتر و لپ تاپ

گاهی امکان نصب دو هارد روی لپ‌تاپ و کامپیوتر وجود دارد تا بتوان به صورت هم‌زمان از دو فضای ذخیره‌سازی روی یک سیستم استفاده کرد. برای استفاده از حافظه مازاد هارد، می‌توانید با خرید حافظه مخصوص، نسبت به نصب این قطعه روی سیستم اقدام کنید. رعایت برخی نکات کوچک باعث می‌شود کار را بدون هیچ نقصی انجام دهید، بنابراین تمامی مراحل را باید با دقت و حوصله زیاد انجام دهید.

نصب دو هارد روی لپ تاپ

برای نصب دو هارد روی یک لپ‌تاپ باید CD ROM یا DVD ROM روی سیستم شما نصب باشد، اما برخی از لپ تاپ‌ها محل قرارگیری دو هارد دیسک برایشان تعبیه شده است.

1. با استفاده از کدی هارد:

یک عدد کدی هارد، هارد دیسک و پیچ‌گوشتی مخصوص ابزاری است که برای انجام این کار به آن‌ها نیاز دارید. حتما باید از یک هارد اینترنال استفاده شود.

  • ابتدا کدی هارد را باز کنید.
  • اکنون هارد دیسک را به کدی هارد وصل کنید.
  • با استفاده از یک پیچ‌گوشتی، پیچ مربوط به DVD ROM نوت‌بوک را باز کنید. برخی دارای یک پیچ و برخی دیگر دارای تعداد بیشتری هستند. این امر به برند و مدل لپ‌تاپ بستگی دارد.
  • اکنون باید DVD ROM را از محفظه خارج کنید. این کار باید با آرامش انجام شود تا این قطعه از آسیب‌های فیزیکی در امان بماند.
  • حالا به آرامی کدی هارد را جای DVD ROM قرار دهید. پیچ و مهره‌ها را سر جای خود قرار داده و کاملا سفت کنید.
نصب دو هارد در یک سیستم

2. محل نصب هارد:

برخی از لپ تاپ در پشت بدنه خود محل هایی برای باز کردن آسان که با چند پیچ بسته شده است دارند و عموما عکس دو عدد مربع یا استوانه روی هم نشانه‌گذاری می‌شود. این یعنی محل قرار گیری حافظه و اگر این علائم وجود داشت آن محل را باز کنید و هارد را بدون نیاز به هیچ عامل خارجی در آنجا قرار دهید.

در برخی لپ تاپ ها می‌توان همزمان از دو هارد دیسک استفاده کرد و در برخی لپ تاپ ها باید تمام بدنه پشت را باز کنید.

چک‌ کردن سیستم برای اطمینان از کارکرد هارد دوم، آخرین مرحله‌ای است که باید انجام دهید. با روشن ‌کردن سیستم و انجام کلیک راست روی آیکون ویندوز، وارد قسمت مدیریت دیسک (Disk Management) شوید. در این قسمت هارد SSD و HDD قابل نمایش است.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه بوت کردن لپ تاپ

نصب دو هارد روی کامپیوتر

هارد اول را روی سیستم خود نگه دارید. خاموش‌ کردن دستگاه، جداسازی کابل‌های تغذیه و از بین ‌بردن بار الکتریکی موجود در کامپیوتر، بخشی از کارهایی است که باید پیش از نصب دو هارد یا حافظه دوم انجام دهید. انجام بقیه مراحل به این صورت است:

  • درب کیس را کاملا باز کنید. محل قرارگیری هارد را بیابید. این مکان در همه کیس‌ها یکسان نیست. گاهی بصورت عمودی یا افقی طراحی شده اند. در صورت مشاهده هارد دیسک دیگر، می‌توانید برای نصب حافظه دوم اقدام کنید.
  • هارد درایو را نصب کنید. حافظه دوم را در محل مناسب قرار دهید. پیچ‌ها را محکم ببندید و از بسته‌ بودن شیارها اطمینان حاصل کنید. (گاهی لازم است از گیره‌های نگه‌دارنده استفاده کنید.)
  • کابل‌ها را متصل کنید. کابل تغذیه و ساتا (SATA) را به دستگاه متصل کنید. می‌توانید از نحوه اتصال کابل‌های هارد اول، الگو بگیرید.
  • کیس را مانند اول ببندید. دقت کنید که پیچ و مهره‌ها به‌درستی روی مکان اولیه خود قرار بگیرند.

این مراحل برای نصب دو هارد بود. حالا برای راه‌اندازی هارد دوم باید چه کارهایی انجام داد؟ ابتدا کامپیوتر را روشن کنید و به بخش Disk Management بروید.

نصب ویندوز در هر دو هارد باید انجام شود تا امکان ذخیره‌سازی اطلاعات روی هر دو وجود داشته باشد. اگر نصب ویندوز با دو هارد را به‌درستی انجام دهید، هر یک از هاردها به‌صورت یک فضای ذخیره‌سازی مجزا عمل خواهد کرد و بروز مشکل روی یک حافظه، عملکرد دیگری را با اختلال مواجه نمی‌کند.

امکان نصب دو ویندوز در دو هارد نیز وجود دارد. برای این کار باید هر هارد را به دو قسمت تقسیم کنید. یعنی هر ویندوز را روی نیمی از هر هارد ذخیره کنید. پس از آن به‌راحتی می‌توانید به هر هارد دیسک به‌صورت جداگانه دسترسی پیدا کنید. یکی از بهترین ویژگی‌های نصب دو ویندوز در دو هارد این است که ایجاد اختلال در هریک از هارد‌ها یا ویندوزها، دیگری را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

سخن پایانی

نصب دو هارد روی کامپیوتر و لپ‌تاپ به‌راحتی امکان‌پذیر است. هدف از انجام این کار، دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر و بهتر است. این قابلیت در تمامی کامپیوترها فعال نیست و ابتدا باید بررسی کنید که قابلیت نصب همزمان دو عدد هارد، روی کیس جا دارد یا خیر. با خرید هارد باکیفیت و مناسب، می‌توانید از وجود این ویژگی روی سیستم خود نهایت استفاده را برای ذخیره‌سازی بیشتر و گسترده‌تر تجربه کنید.

سوالات متداول

آیا هر دو هارد باید هم نام باشد؟

خیر؛ هر حافظه عملکرد جدا از هم دارد.

مادربورد من ۶ هارد ساتا دارد. آیا می‌توانم ۶ هارد با ظرفیت‌های بالا نصب کنم؟

می‌توانید ۶ حافظه نصب کنید، اما شاید مادربورد شما هر حافظه‌ای را قبول نکند.

من کدی خریدم بهم گفتن این مدل کدی خوبه آیا همچین چیزی هست؟

بله؛ کیفیت کدی در عملکرد و پشتیبانی از ظرفیت هارد دیسک تاثیر دارد.

آیا هر مدل کدی برای لپ تاپ مناسب است؟

خیر؛ سایز کدی‌ها در ۳ نوع معمولی، اسلیم و سوپر اسلیم فرق است که باید از نمونه DVD ROM تهیه کنید.

آیا می‌توان SSD روی کدی هارد قرار داد و ویندوز روی آن نصب کرد؟

در برخی موارد بنا به نوع حافظه و مادربورد لپ تاپ، فقط باید در محل مشخص نصب شود. در غیر اینصورت سیستم عامل نصب نخواهد شد.

هارد را باید در کدی قرار داد یا محل مخصوص به خودش؟

بهتر است در محل تعریف‌شده قرار بگیرد و اگر حافظه SSD دارید، آن را داخل کدی قرار دهید.

روش های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، سه روش وجود دارد. باتوجه‌به افزایش برخی قابلیت‌ها مانند: حافظه بیشتر، تبدیل به این نوع هارد افزایش پیدا کرده است. از این طریق می‌توانید از اطلاعات خود بیشتر محافظت کنید و به آن‌ها دسترسی راحت‌تری داشته باشید. بر این اساس که شما با چه هدفی قصد تعویض هارد را دارید، می‌توانید یکی از سه روشی که به‌طورکامل توضیح داده شده است را روی سیستم خود، جهت تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال انجام دهید.

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با باکس مخصوص

در این روش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال توسط باکس یا قاب مخصوص انجام می‌شود. احتمالا قاب هارد اینترنال که این حافظه درون آن قرار می‌گیرد را دیده‌اید. انواع رابط‌های اتصال مانند type_c، USB و لایتنینگ توسط این محفظه در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

باکس‌های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با متریال و ظاهرهای گوناگونی تولید می‌شوند. انتخاب هرکدام از آن‌ها کاملا براساس سلیقه است. اگر بخواهیم نوع رایج این باکس‌ها را توصیف کنیم، می‌توان گفت جنس بدنه آن‌ها معمولا از پلاستیک یا آلومینیوم است و رابط USB از طریق آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

برای جایگذاری هارد اینترنال به‌جای هارد اکسترنال، تنها کافی است هارد اینترنال در باکس اکسترنالی که به تازگی خریداری کرده‌اید قرار دهید. به اتصال رابط‌ها توجه کنید. قاب‌ها شامل اتصال برق هستند. اتصال این قسمت برای کارکرد صحیح قاب بسیار حائز اهمیت است. اگر این کابل به هارد متصل نشود، امکان روشن‌شدن آن وجود ندارد.

اگر سوکت برق AC روی باکس تبدیل هارد اینترتنال به اکسترنال وجود داشته باشد، یک مرحله به مراحل این تبدیل اضافه می‌شود. به این صورت که شما علاوه بر بررسی اتصال کابل‌ها، باید برقی که از طریق آداپتور در باکس قرار می‌گیرد را نیز بررسی کنید.

نکته: توجه داشته باشید برای تبدیل هارد لپ تاپ، مبدل اکسترنال نیاز به برق ندارد و برق خود را از طریق همان کابل اتصال تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: انواع کابل هارد و کانکتور را بشناسید!

مبدل ساتا به usb

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با داک

داک استیشن دارای انواع مختلفی است. تفاوت اصلی آن‌ها با یکدیگر در مواردی مانند تعداد هاردهایی که قابلیت نصب روی آن را دارند، تعداد کابل‌ها و رابط‌های قابل اتصال، ابعاد و ویژگی‌هایی از این قبیل است. داک تنها از رابط اتصال ساتا پشتیبانی می‌کند و امکان نصب چندین هارد در این قطعه امکان‌پذیر است.

برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال باید هارد اینترنال را از کیس دستگاه جدا کنید و از قسمت رابط‌های اتصال، آن را درون داک بگذارید. یکسان ‌بودن جهت رابط‌های اتصال بسیار اهمیت دارد. استفاده از پریز برق برای داک الزامی است. این روش برای تبدیل موقت هاردها به یکدیگر، گزینه بسیار مناسبی به‌نظر می‌رسد. در خرید داک یا کدی هارد رابط و خنک کننده باید از جنس خوب تهیه شود.

ریکاوری هارد اینترنال

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با برد

برای این کار شما می‌توانید از بردهای آماده استفاده کنید. وزن و ابعاد این بردها به اندازه‌ای کوچک است که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در جیب قرار داد. نوع رایج آن‌ها از رابط SATA، IDE و اینترفیس USB پشتیبانی می‌کنند. با استفاده از این قطعه شما می‌توانید در هر مکانی، به‌راحتی تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را انجام دهید.

دقت داشته باشید که از بردهای بی‌کیفیت، به دلیل ارزان‌بودن یا خرید از مراکز نامعتبر استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است هارد دچار آسیب‌دیدگی زیادی شود. نوع رایج بردها از قابلیت ورودی برق برخوردار نیستند. به همین دلیل نمی‌توانند به‌خوبی از آن برای هارد اینترنال 3.5 اینچی استفاده کرد. عملکرد این قطعه هنگام تبدیل 2.5 اینچی به اکسترنال بهتر است.

نکته: در خرید باکس اکسترنال هر دو مدل ۲.۵ و ۳.۵ کیفیت مبدل یا اصلاحا رابط بین هارد و کابل ها اولویت اصلی است.

سخن پایانی

با استفاده از روش‌های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال می‌توانید به فضای بیشتر و امن‌تر دسترسی پیدا کنید. البته درنظر داشته باشید که در کنار مزایای حاصل از این تبدیل، معایبی نیز برای سیستم و اطلاعات شما به‌وجود می‌آید. استفاده از روش باکس مخصوص دارای امنیت بیشتری است، اما باید براساس شرایط میزان دسترسی خود به هر یک از قطعات لازم برای انجام این تبدیل، یک روش را انتخاب کنید.

سوالات متداول

آیا مبدل هارد اکسترنال باعث خرابی هارد می‌شود؟

بله؛ در مواردی اگر مبدل از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، این مشکل به وجود می‌آید.

آیا امکان دارد مبدل اطلاعات را خراب کند؟

بله؛ مبدل می‌تواند باعث خرابی داده‌ها یا از دست رفتن آنها شود.

چه نوع تبدیل هارد اکسترنالی مناسب است؟

در هاردهای ۲.۵ اینچ باکس، هارد سیلیکون پاور عملکرد مناسبی دارد. در هارد ۳.۵ اینچ هم توصیه می‌شود که از باکس استفاده نشود.

تفاوت SSD و HDD چیست؟

توجه به تفاوت SSD و HDD اولین مورد است که هنگام انتخاب یک حافظه مناسب برای نگه‌داری اطلاعاتتان باید به آن توجه کنید. قطعا کارایی، کیفیت، میزان حافظه، سرعت و مهم‌تر از همه قیمت آن برای شما اهمیت دارد. درحال‌حاضر از چه حافظه‌ای استفاده می‌کنید؟ چه چیزی باعث شده است به فکر خرید SSD یا HDD و بررسی تفاوت بین آن‌ها باشید؟ صراحتا نمی‌توان بیان کرد که کدام مورد از دیگری بهتر است؛ بلکه ما می‌توانیم با بیان تعاریف و ویژگی‌های هریک از آن‌ها تصمیم‌گیری نهایی برای انتخاب صحیح را به شما بسپاریم.

تعریف HDD و SSD

برای این که با تفاوت SSD و HDD بیشتر آشنا شویم نیاز است تعریفی در‌ رابطه ‌با با این ۲ مورد ارائه شود. در‌این‌صورت درک تفاوت‌ها و تصمیم‌گیری برای خرید یکی از این ۲ حافظه براساس نیازهایتان، برای شما آسان‌تر خواهد شد.

عبارت HDD خلاصه‌ شده عبارت Hard Disk Drive است. حدود ۶۰ سال از زمان شروع استفاده از این تکنولوژی می‌گذرد. در این نوع هارد، ذخیره‌سازی اطلاعات روی پلتر یا صفحه دیسک صورت می‌گیرد. بازوی محرک به کمک هد نیز به خواندن اطلاعات موجود در آن می‌رود. کمترین سرعت گردش پلتر‌هایی که امروزه در هارد HDD استفاده می‌شوند، ۵۴۰۰ دور در دقیقه است. هارد دیسک اینترنال می‌تواند اطلاعات زیادی را نگه‌داری کند. قیمت آن نیز نسبتا مناسب است.

عبارت SSD خلاصه‌شده عبارت Solid State Drive است که به آن حافظه جامد نیز گفته می‌شود. SSD را می‌توان یک فلش مموری پیشرفته با حافظه و کیفیت بیشتر دانست. یکی از اصلی‌ترین شباهت‌های آن‌ها به یکدیگر این است که هر ۲ بر پایه NAND هستند. قسمت متحرک در این نوع حافظه وجود ندارد.

فرق SSD – HDD

ملاک‌های زیادی وجود دارد که باعث تفاوت SSD و HDD شده است. مقایسه مواردی مانند قیمت، توان مصرف، ظرفیت، زمان بارگذاری سیستم، رمز‌گذاری، تولید گرما، میزان خرابی و سرعت خواندن و نوشتن سیستم می‌تواند به شما در شناخت تفاوت‌های میان این دو نوع حافظه و انتخاب درست کمک کند.

مزایای حافظه جامد SSD

  • مصرف برق: مصرف انرژی در SSD حدود ۱.۵ تا ۳ وات و در HDD بیشتر و حدود ۵ تا ۷ وات است.
  • ظرفیت: در لپ تاپ و نوت بوک حافظه SSD به دلیل فضای محیطی کمتر، ظرفیت‌های بیشتری نسبت به هارد دیسک اینترنال ارائه می‌دهد.
  • زمان بارگذاری سیستم: در SSD حدود 5 تا ۱۳ ثانیه زمان برای بارگذاری سیستم نیاز است. اما در HDD حدود ۱۰ تا ۴۰ ثانیه زمان می‌برد تا بارگذاری سیستم انجام شود.
  • میزان خرابی: این در SSD در حدود ۲ میلیون ساعت است. (اصلا به این مورد توجه نکنید)
  • سروصدا: SSD همانند یک فلش است و سر و صدایی ندارد. در HDD بدلیل وجود موتور و چرخ دیسک و عملیات خواندن هد ایجاد سر و صدا نشان دهنده شروع به کار آن است.
  • لرزش: SSD بدون لرزش است. چرخش دیسک‌ها در HDD باعث ایجاد لرزش در برخی دستگاه‌ها می‌شود.
  • گرمای تولیدی: گرمای تولیدشده توسط هر دو نوع حافظه بسیار کم است. اما با این ‌وجود HDD گرمای بیشتری نسبت به SSD تولید می‌کند.
  • سرعت خواندن/نوشتن: برای SSD در حالت معمولی حدود ۲۲۰ مگابایت بر ثانیه و برای نقاط پیشرفته حدود ۱۰.۰۰۰ مگابایت بر ثانیه است. این ویژگی را برای HDD حدودا ۵۰ تا ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه طراحی کرده‌اند.
  • سرعت بازکردن فایل‌ها: SSD حدودا ۳۰ درصد سریع‌تر از HDD در باز کردن فایل‌ها عمل می‌کند.
  • تاثیرپذیری در مقابل مغناطیس: SSD در مقابل اثرات مغناطیسی نسبتا مقاوم است و می‌تواند از اطلاعات محافظت کند. اما حافظه HDD ممکن است با اثرات مغناطیسی پاک شود.

مزایای هارد دیسک HDD

  • قیمت: قیمت حافظه SSD نسبت به هارد دیسک اینترنال، تقریبا دو برابر است.
  • ظرفیت: ظرفیت SSD برای رایانه‌های رومیزی نسبت به هارد HDD کمتر است.
  • رمزگذاری: امکان رمزگذاری کامل دیسک برای SSD‌ و HDD وجود دارد.
  • میزان خرابی: این مورد برای SSD حدود ۲ میلیون ساعت و برای HDD حدودا ۱.۵ میلیون ساعت است. اما یک نکته طبق تجربیات امداد سیستم این است که این نمایش ساعت اصلا درست نیست و خرابی SSD بیشتر از هارد دیسک است.
  • نصب روی دستگاه: حافظه‌های SSD بدلیل به روز بودن و نوع تکنولوژی امکان دارد در دستگاه‌های قدیمی خوانده نشود.، اما در مورد هارد دیسک اینترنال عموما این اتفاق رخ نمی‌دهد.
  • جریان برق: حافظه SSD به جریان برق حساس‌تر است، زیرا تمام فرآیند عملکرد آن از طریق جریان الکتریکی صورت می‌گیرد. اما در هارد دیسک اینترنال به دلیل وجود برد و تراشه‌های محافظ در صورت ایجاد جریان نامطلوب امکان آسیب کمتر است.
  • امنیت: اطلاعات در هارد دیسک امنیت بیستری دارد.

اگر سرعت خواندن/نوشتن اطلاعات توسط حافظه برای شما اهمیت دارد، حافظه SSD گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد. اما اگر به دنبال قیمت و امنیت اطلاعات یا تنوع در مقدار حافظه طراحی ‌شده هستید بهتر است HDD را برگزینید.

هارد ssd نسبت به هارد hdd مزایایی مانند سرعت بیشتر دارد.

تفاوت SSD و HDD در بازی

بررسی تفاوت SSD و HDD برای شروع بازی از نظر گیمر‌ها از این جهت اهمیت دارد که بر سرعت شروع بازی‌ها و لود اثرگذار است. راه‌اندازی بازی‌های نصب ‌شده روی SSD بسیار سریع اتفاق می‌افتد.

تفاوت سرعت SSD و HDD

HDD جز اولین حافظه‌های بکارگیری در کامپیوتر‌ است. هارد دیسک یک حافظه ایمن برای محافظت از اطلاعات است. هدف از تولید محصولات تکنولوژی جدید بهبود کیفیت و افزایش سرعت است. به همین دلیل طبیعی به نظر می‌رسد که در بررسی سرعت SSD و HDD به این نتیجه برسیم که SSD بهتر عمل می‌کند.

باتوجه‌ به این‌که سرعت HDD نهایتا ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت SSD حدود ۱۰.۰۰۰ مگابایت برثانیه است، می‌توان گفت که SSD تقریبا ۳ برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

تفاوت SSD و HDD در سرعت تنها هنگام انتقال دیتا حائز اهمیت نیست؛ بوت و اجرا شدن برنامه‌ها نیز در زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد که این امر نیز مربوط به سرعت حافظه است. هنگام استفاده از SSD سرعت لود برنامه‌ها و اطلاعات نیز کوتاه‌تر می‌شود. بنابراین اگر به هر دلیلی از سرعت هارد لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود راضی نیستید می‌تواند با ارتقا هارد دستگاه به SSD سرعت دلخواهتان برای پردازش، انتقال، لود ‌شدن و مواردی از این قبیل برسید.

بیشتر بخوانید: تعمیر هارد SSD

هارد hdd و تفاوت آن با هارد ssd

تفاوت حافظه SSD و HDD

با وجود این‌که حافظه HDD قدیمی‌تر است، اما نسخه‌های چند ترابایتی آن به وفور یافت می‌شود. قیمت این حافظه‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از انواع دیگر آن است. با بررسی رشد HDD می‌توان به این نتیجه رسید که حافظه‌هایی با مقدار ظرفیت بالاتر نیز در حال تولید هستند.

هاردهای SSD نیز دارای حافظه بالایی هستند. می‌توانید آن را با مقدار حافظه 128GB تا 20TB به‌راحتی پیدا و خریداری کنید. اما اگر SSD و HDD با حافظه یکسان را با یکدیگر مقایسه کنید متوجه می‌شوید که SSD دارای قیمت بیشتری است. این امر مربوط به سایر ویژگی‌های موجود در SSD می‌شود و به مقدار حافظه آن برای ذخیره‌سازی اطلاعات ربطی ندارد.

یکی از مزایای حافظه HDD پرداخت هزینه نسبتا پایین نسبت به حافظه جامد SSD است.

سخن پایانی

اکنون که با تفاوت SSD و HDD آشنا شده‌اید می‌توانید با تطبیق هریک از این ویژگی‌ها با نیازهایتان انتخاب کنید که به کدام حافظه نیاز دارید. طبق مطالب گفته‌شده، اگر به فضای بیشتری برای نگه‌داری اطلاعات نیاز دارید HDD می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. اما اگر ویژگی‌های سرعت بالا برای شما اهمیت دارد قطعا SSD می‌تواند به شما کمک بیشتری کند.

سوالات متداول

هارد SSD و HDD چه تفاوت‌‌هایی با هم دارند؟

از نظر حافظه، سرعت، لرزش، مقدار حافظه، قیمت و همچنین مصرف توان با یکدیگر تفاوت دارند.

آیا میتوان از SSD و HDD همزمان استفاده کرد؟

بله ، به شرطی که هر یک محل اتصال داشته باشد.

برای نگهداری اطلاعات SSD بهتر است یا HDD؟

قطعا HDD بهتر است اما باید مراقب تکنولوژی‌ها باشیم.

SSD بهتر است یا HDD؟

پاسخ این سوال بستگی به نیاز شما و نوع استفاده از حافظه دارد. با توجه به ویژگی‌های متفاوت این دو هارد باید تصمیم بگیرید کدام یک مناسب شما هستند.

راه های بازیابی رمز اینستاگرام چیست؟

راه‌های مختلفی برای بازیابی رمز اینستاگرام وجود دارد؛ زیرا اینستاگرام همواره به فکر رفاه کاربران خود است. این مشکل به دلایل مختلفی مانند هک ‌شدن یا دشوار ‌بودن رمز که منجر به فراموشی آن می‌شود، رخ می‌دهد. اگر دلیل ایجاد این مشکل را بیابید، می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف اقدام به رفع آن کنید. بکارگیری از برخی روش‌ها نیاز به اقدامات پیشین دارد.

بازیابی رمز اینستاگرام از طریق گوگل

از طریق گوگل می‌توان به حساب اینستاگرام متصل شد. اگر قبلا اینگونه به حساب خود وارد شده‌اید و گزینه save password را انتخاب کرده باشید، اکنون به‌راحتی می‌توانید رمز خود را در این قسمت بیابید. اگر از مرورگر کروم برای ورود استفاده کرده‌اید، اکنون نیز وارد این مرورگر شوید تا بتوانید باقی مراحل را انجام دهید.

  • دکمه منو را انتخاب کنید. (معمولا با سه خط افقی یا سه نقطه است)
  • وارد قسمت مربوط به تنظیمات کروم شوید.
  • از قسمت تنظیمات عبارت مرتبط با رمز (password) را بیابید و روی آن ضربه بزنید.

اکنون آدرس ایمیل و وب‌سایت اینستاگرام برای شما قابل مشاهده خواهد بود. آدرس ایمیلی که از طریق آن مایل به بازیابی رمز اینستاگرام هستید را انتخاب کنید. در کنار قسمت گذر‌واژه، علامت چشم وجود دارد؛ آن را انتخاب کنید تا بتوانید رمز عبور خود را مشاهده کنید.

بازیابی رمز اینستاگرام از طریق حساب آیفون

یک راه دیگر برای بازیابی رمز اینستاگرام در آیفون یا تغییر آن با استفاده از حساب گوگل این است که از طریق تنظیمات گوشی اقدام به انجام مراحل بازیابی کنید. برای این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

  • به بخش Passwords & Accounts در قسمت تنظیمات بروید.
  • از میان گزینه‌هایی که مشاهده می‌کنید، گزینه Website & App Passwords را برگزینید.
  • در این مرحله نیاز است که احراز هویت انجام دهید. برای این کار از FaceID یا TouchID کمک بگیرید.
  • فهرست رمز‌های ذخیره ‌شده در گوگل برای گوشی‌های آیفون در این قسمت نمایش داده می‌شود. حالا می‌توانید از طریق آدرس سایت‌هایی که مشاهده می‌کنید و همچنین جستجوی برنامه‌ها، بازیابی رمز اینستاگرام خود را انجام دهید.

بازیابی رمز اینستاگرام از طریق پیامک

ساخت حساب اینستاگرام از طریق ایمیل یا شماره تلفن امکان‌پذیر است. اما برای بازیابی راحتتر رمز در صورت فراموشی یا حذف شدن آن، بهتر است هم‌زمان شماره تلفن و ایمیل را ثبت کنید. اگر تنها از طریق شماره تلفن حساب خود را ثبت کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از آن، رمز را بازیابی کنید.

  • مرحله اول با توجه به این که از سیستم اندروید یا iOS استفاده می‌کنید متفاوت است. در سیستم اندروید برنامه اینستاگرام را باز کنید و به بخش Get help logging بروید. در iOS پس از باز کردن این برنامه گزینه Forgot password را انتخاب کنید.
  • بعد از این که وارد صفحه Login Help شدید، شماره تلفن خود را همراه با کد پیش‌شماره در این قسمت وارد کنید. این کد برای کشور ایران 98+ است.
  • اگر گزینه بعدی یا next را انتخاب کنید، کد بازیابی رمز اینستاگرام از طریق SMS برای شما ارسال خواهد شد.

در آخر کد پیامک‌ را در کادر وارد کنید. پس از ورود به برنامه می‌توانید رمز خود را تغییر دهید یا آن را بازیابی کنید. ممکن است شماره وارد‌شده اشتباه باشد یا خطوط اشغال باشند؛ به همین دلیل باید شماره را چک کرده یا این که پس از گذشت چند دقیقه مجددا امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: بازیابی پیام و برگرداندن پیام های پاک شده

بازیابی رمز اینستاگرام با شماره موبایل

یکی از راه‌های بازیابی رمز اینستاگرام با شماره موبایل یا تغییر دادن رمز، این است که از طریق گوگل اقدام کنید.

  • ابتدا آدرس سایت اینستاگرام را در گوگل یا هر مرورگر دیگری سرچ کنید.
  • هنگام نمایش صفحه مربوط به ورود به اینستاگرام، گزینه log in را انتخاب کنید.
  • پس از انجام مرحله قبل، عنوان رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ یا روی Forgot Password کلیک کنید.
  • شماره تلفنی که از طریق آن اکانت اینستاگرام خود را ایجاد کرده‌اید را وارد کنید. باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که نشان می‌دهد شما ربات نیستید. سپس گزینه Reset Password را انتخاب کنید.
  • پیامکی با مضمون بازیابی رمز اینستاگرام برای شما ارسال می‌شود. پس از وارد‌کردن رمز، دوباره Reset Password را انتخاب کنید.

رمز عبور جدید خود را تعیین کنید و با تایید کردن، آن را برای همیشه تغییر دهید. دیگر نیازی به رمز گذشته خود نخواهید داشت. به همین سادگی مراحل بازیابی رمز اینستاگرام با استفاده از شماره موبایل انجام می‌شود.

بازیابی رمز اینستاگرام از طریق ایمیل

استفاده از ایمیل، یکی دیگر از راه‌های بازیابی رمز اینستاگرام است. پس از ورود به برنامه، کافی است ۶ مرحله دیگر را به ترتیب طی کنید تا مجددا به رمز اینستاگرام که آن را فراموش کرده‌اید دسترسی پیدا کنید.

  • پس از انتخاب دکمه سه خط بالای صفحه، گزینه Get help logging in را انتخاب کنید. (صفحه‌ای با عنوان Find Your Account ظاهر می‌شود)
  • نام کاربری و ایمیل یا شماره تلفن که هنگام ساخت اکانت داید را در قسمت‌های مربوطه که در این صفحه مشاهده می‌کنید، وارد کنید.
  • حالا صفحه‌ای با عنوان Access your account را مشاهده خواهید کرد. گزینه send an email را انتخاب کنید.
  • ایمیل بازیابی رمز اینستاگرام به آدرس ایمیلی که قبلا ثبت کرده‌اید ارسال می‌شود.
  • اگر به قسمت inbox ایمیل خود مراجعه کنید، این پیام را مشاهده خواهید کرد. این پیام حاوی لینکی است که با ورود به آن کد مربوطه به‌راحتی در این برنامه اجرا می‌شود و وارد حساب خود می‌شوید.
  • برای این که رمز جدید خود را نگه‌داری کنید، گزینه save password را انتخاب کنید.
  • در نهایت وارد اینستاگرام شوید و رمز عبور جدید را وارد کنید.

اگر آدرس ایمیل خود را برای این کار ثبت نکرده‌اید می‌توانید همین حالا با ورود به قسمت تنظیمات و قسمت حساب کاربری، این کار را انجام دهید تا در مواقع موردنیاز از آن کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: آیا بازیابی اطلاعات شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر است؟

بازیابی رمز اینستاگرام از طریق فیسبوک

هنگامی‌که در حال ساخت حساب اینستاگرام یا ورود به حساب خود هستید، گزینه‌ای با عنوان اتصال به فیسبوک نمایش داده می‌شود. تعداد زیادی از کاربران اینستاگرام از اتصال حساب خود به فیسبوک خودداری می‌کنند. اما اگر حسابتان را به فیسبوک متصل کرده باشید، می‌توانید از طریق آن بازیابی رمز اینستاگرام خود را انجام دهید.

  • آموزش بازیابی رمز اینستاگرام با استفاده از فیسبوک به این صورت است:
  • پس از این که برنامه اینستاگرام را باز کردید، گزینه Log in with Facebook را انتخاب کنید.
  • در این مرحله از شما خواسته می‌شود تا اطلاعات مرتبط با حساب فیسبوک را وارد کنید.
  • اگر اطلاعات وارد‌ شده صحیح باشد به‌طور خودکار وارد حساب اینستاگرام خود می‌شوید.

متصل ‌کردن حساب اینستاگرام به حساب فیسبوک کار دشواری نیست و انجام مراحل آن نسبتا ساده است. اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید، بهتر است همین حالا برای متصل‌سازی این دو حساب به یکدیگر اقدام کنید.

بازیابی رمز اینستاگرام از طریق سایت

بسیاری از برنامه‌ها که برای سیستم‌عامل اندروید و iOS طراحی شده‌اند، دارای نسخه تحت وب نیز هستند. یعنی می‌توان با استفاده از سایت نیز به آن‌ها متصل شد و از آن‌ استفاده کرد. ممکن است شما نیز قصد استفاده از نسخه تحت وب را داشته باشید اما همچنان رمز اینستاگرام را به یاد نیاورید. در اینجا نیاز است هنگام استفاده از برنامه، اقدام به بازیابی رمز اینستاگرام خود کنید.

  • در مرورگر خود آدرس صفحه ورود به حساب اینستاگرام یعنی https://www.instagram.com/accounts/login را وارد کنید.
  • در صفحه‌ جدید، گزینه Forgot Password را انتخاب کنید.
  • باتوجه به آنچه که در خاطر دارید، نام کاربری، ایمیل یا شماره تلفن را در کادر مشخص ‌شده وارد کنید.
  • حالا باید روی کادر مربوط به عبارت Send Login Link کلیک کنید. در این مرحله لینک بازیابی رمز اینستاگرام برای شما ارسال می‌شود.
  • حالا روی لینک دریافت‌ شده کلیک کنید تا بتوانید رمز عبور قبلی خود را تغییر دهید.

اکنون باید رمز عبور تازه‌ای برای حساب خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که این رمز باید به اندازه‌ای دشوار باشد که دیگران به‌راحتی قادر به تشخیص آن نباشند. از طرفی دیگر باید آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که خودتان آن را به‌خاطر داشته باشید و فراموش نکنید. پس از انتخاب رمز عبور، آن را تایید کنید. صفحه را ببندید و مجددا وارد سایت اینستاگرام شوید. پسورد جدید خود را امتحان کنید. درصورتی‌که مراحل را به درستی طی کرده باشید، می‌توانید وارد حساب اینستاگرام خود شوید.

بازیابی رمز اینستاگرام با نام کاربری و حساب کاربری

بازیابی رمز پیج اینستاگرام تنها از طریق نام کاربری امکان‌پذیر نیست و باید حداقل به ایمیل یا شماره تلفنی که اکانت شما به آن متصل است، دسترسی داشته باشید. اگر این اطلاعات در دسترس شما باشد، می‌توانید با گزینه مربوط به فراموشی رمز، از طریق شماره تلفن یا ایمیل، کد یا پیامی با مضمون بازیابی رمز دریافت کنید. درصورتی که حساب شما به فیسبوک نیز متصل باشد، می‌توانید از طریق نام کاربری در کنار آن به حساب خود مجددا دسترسی بیابید.

بازیابی رمز اینستاگرام از طریق حساب کاربری درصورتی امکان‌پذیر است که به حساب خود متصل باشید. کافی است به قسمت پروفایل بروید و گزینه ویرایش اطلاعات پروفایل را انتخاب کنید. در این صفحه‌ گزینه Personal information settings را انتخاب کنید. اگر ایمیل و شماره تلفن شما صحیح باشد، به‌راحتی می‌توانید از طریق لینک مربوطه بازیابی را انجام دهید. ممکن است به دلایلی نظیر اتصالات فیلترشکن و اینترنت، خطاهایی در انجام بازیابی به صورت موقت به وجود بیاید.

حالا نیاز است که برنامه را ببندید و مجددا وارد قسمت تنظیمات آن شوید. به بخش حریم خصوصی و سپس قسمت رمزعبور بروید. با انتخاب گزینه Forgot your password لینک بازگردانی رمز اینستاگرام برای شما ارسال می‌شود.

بازیابی رمز دوعاملی اینستاگرام

اگر تایید دومرحله‌ای صفحه اینستاگرامی خود را فعال کرده باشید، هنگام ورود به آن، علاوه‌بر وارد ‌کردن گذرواژه اولیه، نیاز است کد تایید یا one use که به صفحه شما ارسال می‌شود را نیز وارد کنید. اگر این رمز را فراموش کرده‌اید، متناسب با شرایط می‌توانید از چند روش متفاوت برای بازیابی آن استفاده کنید.

  1. روش اول بسیار ساده است، با همان ایمیلی که اکانت اینستاگرام را ساختید و اکنون روی سیستم شما به صورت فعال وجود دارد، از طریق انتخاب گزینه فراموشی رمز و ارسال ایمیل به حسابتان، مجددا وارد حساب اینستاگرام خود شوید.
  2. در روش دوم باید هنگامی‌که قصد ورود به اکانت خود را دارید، در قسمت پایین صفحه، گزینه Get help signing in را انتخاب کنید. ایمیل یا نام کاربری را در قسمت مربوطه وارد کنید و گزینه ارسال ایمیل را انتخاب کنید. حالا به‌راحتی می‌توانید از طریق log in وارد اکانت خود شوید.
  3. روش سوم ارتباط با تیم پشتیبانی اینستاگرام است. اگر نام کاربری و رمز اینستاگرام خود را به یاد دارید می‌توانید از این طریق گزینه get help logging in و عبارت Request Support را برگزنیدو اقدام به بازیابی رمز اینستاگرام مربوط به تایید دومرحله‌ای کنید. ممکن است بازیابی از طریق این روش کمی زمان‌بر باشد و چند روزی طول بکشد.

بازیابی رمز اینستاگرام بدون ایمیل و شماره تلفن

اگر ایمیل یا شماره تلفن خود را برای بازیابی رمز اینستاگرام به خاطر نمی‌آورید، می‌توانید از طریق روش‌هایی نظیر اتصال به فیسبوک، سایت و گوگل اقدام به بازیابی کنید. برنامه‌های مختلفی نیز وجود دارند که برای دسترسی مجدد و تغییر این رمز به شما کمک می‌کنند.

با فرض این که شما ایمیل و شماره تلفن خود را برای بازیابی رمز اینستاگرام به خاطر نمی‌آورید، ساده‌ترین راه این است که از طریق نام کاربری خود اقدام کنید. ابتدا وارد برنامه اینستاگرام شوید و نام کاربری خود را وارد کنید. گزینه Get help logging in را انتخاب کنید. البته ممکن است این عبارت با Forget password جایگزین شده‌ باشد. در این صورت پیغامی به ایمیل شما (که آن را به خاطر نمی‌آورید) ارسال می‌شود. اکنون قسمتی از ایمیل به شما نمایش داده می‌شود که به شما برای به یاد آوردن آن کمک می‌کند.

یک راه‌حل دیگر این است که از اینستاگرام کمک بگیرید. در این روش باید ابتدا درخواست خود را ثبت کنید و پس از آن یک ایمیل جدید برای ارسال و دریافت مدارک موردنیاز به اینستاگرام بدهید. پس از ثبت درخواست حدود ۲۴ ساعت زمان نیاز است تا پشتیبان با شما ارتباط برقرار کند. سپس یک تصویر از خودتان و یک تصویر از نسخه دست‌نویس متنی که اینستاگرام برای شما ارسال می‌کند را به‌صورت پیوست به پشتیبان ایمیل کنید. تایید هویت شما درصورتی انجام می‌شود که فایل‌های ارسالی به‌صورت پیوست باشد. پس از بررسی‌های لازم، دسترسی مجدد شما به حسابتان تایید خواهد شد.

بازیابی اینستاگرام هک شده

اگر اینستاگرام شما هک شد، برای برگرداندن پیج از روش‌های بازیابی رمز اینستاگرام از طریق شماره تلفن و ایمیل استفاده کنید. به این صورت که هنگام ورود به حسابتان می‌توانید از اینستاگرام بخواهید لینک یا کد ورود را به ایمیل یا شماره تلفن شما ارسال کند. اگر پس از انجام این مراحل بتوانید ثابت کنید که مالک اصلی این صفحه هستید، دسترسی حذف سایر افرادی که به حساب شما متصل هستند در اختیار شما قرار می‌گیرد.

راه دیگر اینکه به اینستاگرام گزارش بدهید حساب شما هک شده است. از طریق لینکی که اینستاگرام برای گزارش هک منتشر کرده است، فرم مربوط به آن را با اطلاعات صحیح و کامل پر کنید. گزینه My Account was hacked و پس از آن Request Support را انتخاب کنید. دوباره لینکی مبنی بر تایید هویت برای شما ارسال می‌شود تا اینستاگرام از صحت اطلاعات شما مطمئن شود.

در ابتدا یک کد از طرف اینستاگرام برای شما ارسال می‌شود. باید آن را روی یک کاغذ بنویسید و به صورت تصویر سلفی برای اینستاگرام ایمیل کنید. ایمیل اصلی و شماره تلفن را نیز بفرستید. در نهایت اینستاگرام با تطبیق شماره تلفن، ایمیل و تصویر ارسال‌ی شما با اطلاعات موجود در صفحه شما تشخیص می‌دهد که مالک اصلی صفحه هستید یا خیر.

سخن پایانی

فراموشی رمز اینستاگرام اتفاق نسبتا رایجی میان کاربران این برنامه است. یادگیری راه‌های مختلف بازیابی رمز اینستاگرام مانند بازیابی از طریق سایت، گوگل، فیسبوک، پیامک، شماره تلفن و ایمیل که در این متن توضیح توضیح داده شد می‌تواند به شما هنگام مواجه ‌شدن با این مشکل کمک کند. باید متناسب با نوع مشکل به وجود ‌آمده، روش بازیابی را برگزینید. اگر از طریق این راه‌حل‌ها به نتیجه نرسیدید می‌توانید از افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید تا به نتیجه برسید.

سوالات متداول

چگونه رمز اینستاگرام را بازیابی کنیم؟

هر یک از راه‌حل‌ها به همراه توضیحات آن در قسمت مربوط ذکر شد.

چرا پیامک بازیابی رمز اینستاگرام نمیاد؟

ممکن است شماره تلفن را اشتباه وارد کرده باشید. در غیراین‌صورت پس از گذشت چند دقیقه مجددا امتحان کنید.

چرا لینک بازیابی رمز اینستاگرام کار نمی کند؟

ممکن است به دلیل مشکلات اینترنت یا فیلترشکن باشد. سعی کنید این اتصالات را تغییر دهید و مجددا امتحان کنید.

آموزش نحوه بوت کردن لپ تاپ

بنابر دلایل مختلفی ممکن است به بوت کردن لپ تاپ نیاز داشته باشید. برای ارتقاء ویندوز یا نصب مجدد آن به دلیل اختلالات به وجود آمده، بوت کردن سیستم لپ تاپ ضروری است. این ویژگی به شما امکان انتخاب ابزاری که برای بالا‌آمدن سیستم نیاز است استفاده شود و همچنین نصب یا راه‌اندازی مجدد ویندوز را می‌دهد. اما روش‌های انجام این کار در مدل‌ها و برندهای مختلف لپ‌تاپ متفاوت است. روش‌های مرتبط با برندهای پر‌استفاده نظیر لنوو، سونی، HP، ایسوس و Acer در این مطلب ذکر شده است.

بوت کردن لپ تاپ لنوو

اولین کاری که برای بوت کردن لپ تاپ باید انجام دهید این است که یک حافظه خارجی مانند فلش یا CD تهیه کنید. پس از آن اگر با منوی بوت لپ‌تاپ آشنایی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید باقی مراحل را برای بوت کردن لپ تاپ انجام دهید. این منو به‌طور خودکار روی سیستم لپ‌تاپ لنوو فعال است و نیازی به نصب آن ندارید.

1. ورود به منوی بوت

برای بوت کردن لپ تاپ، زبان آن را به انگلیسی تغییر دهید تا بتوانید طبق توضیحات ارائه ‌شده در هر یک از این ۵ مرحله، پیش روید.

  • هنگامی‌که لپ‌تاپ در حال راه‌انداری است و لوگوی لنوو نمایش داده می‌شود، سریعا روی دکمه esc کیبورد کلیک کنید. با استفاده از کلید‌های پیمایش، ابتدا Enter setup را بیابید. حالا روی دکمه اینتر (Enter) ضربه بزنید.
  • اکنون وارد تنظیمات بایوس (BIOS) شوید. سپس از طریق منوی Security گزینه Secure Boot Menu را بیابید.
  • در این مرحله لازم است Secure boot control را غیر‌فعال کنید و در حالت disabled قرار دهید.
  • در همان قسمت منوی بوت، گزینه‌ای با عنوان Launch CSM وجود دارد. این گزینه را نیز در حالت Enabled قرار دهید.
  • به بخش Save and Exit بروید؛ در آنجا گزینه Save changes and exit را انتخاب کنید.

این روش بیشتر برای لپ‌تاپ‌های قدیمی برند لنوو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تمامی مراحل را با دقت و طبق دستور گفته‌شده انجام دهید، لپ تاپ شما با موفقیت بوت می‌شود.

2. استفاده از دکمه منو Novo

اگر قصد دارید لپ‌تاپ خود را برای نصب ویندوز جدید بوت کنید، این روش برای شما مفید خواهد بود. ابتدا سیستم را خاموش کنید و پس از آن با فشار‌دادن دکمه Novo وارد منوی بایوس شوید. دکمه Novo میان دریچه فن و جک پورت شارژر قرار گرفته است. در اینجا ۴ گزینه برای انتخاب‌ وجود دارد.

  • Normal startup: با فشردن آن می‌توانید روش عادی برای بوت ‌شدن سیستم را اجرا کنید. با انتخاب و اجرای این گزینه، سیستم‌عامل به صورت کاملا عادی اجرا خواهد شد.
  • BIOS SETUP: با انتخاب آن منوی مربوط به بایوس سیستم و بوت کردن لپ تاپ به شما نمایش داده می‌شود.
  • Booting menu: با منو و بخش بوت مرتبط است.
  • System recovery: در مواقعی به کار می‌رود که سیستم نیاز به بازیابی اطلاعات پاک ‌شده دارد.

برای بوت کردن لپ تاپ لنوو از این طریق، پس از وارد‌ شدن به منویBOOT، حافظه خارجی (شامل CD، DVD یا فلش) را به عنوان یک منبع جدید برای بوت انتخاب کنید.

بوت کردن لپ تاپ ایسوس

مراحل بوت کردن لپ تاپ ایسوس برای نصب ویندوز را می‌توان به ۵ مرحله تقسیم‌بندی کرد. البته این مراحل برای بوت ‌کردن جهت تغییر یا راه‌اندازی مجدد ویندوز نیز کارایی دارند.

  • پیدا کردن منوی بوت: ابتدا منوی بوت را در لپ‌تاپ ایسوس بیابید. پس از آن هارد یا حافظه خارجی را به آن متصل کرده و سیستم را Restart کنید.
  • ایجاد تغییرات در تنظیمات BIOS لپ تاپ: برای ایجاد تغییرات کلی در قسمت مربوط به بوت کردن لپ تاپ، پس از روشن ‌کردن آن دکمه F12 یا DEL را فشار دهید تا وارد تنظیمات شوید. پس از آن می‌توانید از طریق گزینه Boot یا Boot device برای ایجاد تغییرات مدنظرتان اقدام کنید.
  • رتبه‌بندی مراحل بوت: پیش از انجام باقی مراحل، حافظه مدنظرتان را برگزینید؛ USB، HDD یا REMOVE DEVICE را انتخاب کنید. بوت کردن لپ تاپ از روی فلش یا سایر حافظه‌ها با انتخاب شما انجام خواهد شد.
  • خروج از بخش تنظیمات: روی Exit ضربه بزنید. حالا گزینه Save and reset یا Exit saving changes را انتخاب کنید تا با موفقیت از تنظیمات خارج شوید. دکمه F10 همین کار را انجام میدهد.
  • ری‌استارت‌شدن لپ تاپ: سیستم در حالت ری‌استارت قرار می‌گیرد. پس از این که ویندوز نصب شد می‌توانید دوباره به قسمت تنظیمات بروید و تنظیمات را به حالت قبل برگردانید.

اگر این مراحل را به شکل صحیح انجام دادید اما BOOT لپ تاپ شما با موفقیت انجام نشد، باید مجددا به قسمت تنظیمات BIOS بروید. پورت USB را نیز چک کنید.

بوت کردن لپ تاپ سونی

برای ورود به تنظیمات بایوس و بوت کردن لپ تاپ سونی یک راه‌حل رایج وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که این راه‌حل بیشتر برای لپ تاپهای Sony Vaio مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای انجام این کار، ابتدا دکمه F2 کیبورد بفشارید. هنگامی‌که لپ تاپ در حال روشن شدن است و به محض مشاهده نماد Vaio، باید روی دکمه F2 ضربه بزنید تا وارد تنظیمات BIOS شوید. در برخی از مدل‌های Sony باید با استفاده از دکمه Power، لپ‌تاپ را چند ثانیه خاموش کنید؛ پس از آن، هنگام روشن ‌شدن دکمه ASSIST را فشار دهید تا وارد تنظیمات مربوط به BIOS شوید.

در این صفحه و در کنار عبارت start bios setup، عبارت F2 نوشته شده است. یعنی اگر این دکمه را فشار دهید، به‌راحتی وارد محیط بایوس می‌شوید. در این هنگام می‌توانید از کلید F10 برای ریکاوری و از کلید F11 برای بوت کردن استفاده کنید. اکنون کلید F12 برای بوت‌شدن از طریق شبکه و کلید F4 برای خاموش‌کردن سیستم در اختیار شما قرار دارد.

نحوه بوت کردن لپ تاپ HP

اگر فلاپی دیسک وارد لپ‌تاپ شود که دارای سیستم‌عامل نیست احتمال این که با پیغامی مبنی‌بر خطا مواجه شوید بسیار زیاد است. در این صورت باید پس از این که پیغام ‌خطا را رفع کردید عمل راه‌اندازی مجدد را انجام دهید. باقی مراحل نیز برای بوت کردن لپ تاپ به شکل ساده‌ای قابل انجام است.

  • لپ‌تاپ را روشن کنید. در‌صورتی که روشن است باید آن را راه‌اندازی مجدد کنید.
  • هنگامب‌که صفحه خالی نمایش داده می‌شود کلید F10 را فشار دهید تا وارد قسمت تنظیمات مرتبط با BIOS شوید. ممکن است با توجه به مدل لپ‌تاپ دکمه F10 به F6 یا F2 تغییر کند.
  • در رایانه‌های شخصی با انتخاب storage و پس از آن انتخاب boot وارد این قسمت خواهید شد. اما در رایانه‌های شخصی رومیزی با انتخاب تب system Configuration وارد boot order می‌شوید.

اگر می‌خواهید تنظیمات بوت را بازنشانی کنید پس از راه‌اندازی مجدد و فشردن کلید F10، هنگامی ‌که وارد تنظیمات BIOS شدید، در BIOS setup، تب File، اعمال پیش‌فرض و در نهایت خروج را برگزینید. تنظیمات مربوط به BIOS که می‌تواند در این مورد به شما کمک کند در دفترچه راهنمای کالا و در قسمت تعمیر و نگهداری توضیح داده شده است.

نحوه بوت شدن لپ تاپ Acer

ترکیب برخی دکمه‌های کیبورد لپ‌تاپ Acer می‌تواند به شما در بوت کردن لپ تاپ کمک کند. دکمه F2 برای تنظیمات بایوس (BIOS)، دکمه ALT+F2 برای تنظیمات بوت لپ‌تاپ، دکمه F12 برای تنظیمات بوت دستگاه , دکمه ALT+F10 برای ریکاوری (Recovery) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای وارد ‌شدن به تنظیمات بایوس و بوت کردن لپ تاپ برای نصب ویندوز در برند Acer، ابتدا وارد Advanced BIOS Features شوید؛ با فشردن دکمه اینتر می‌توانید گزینه First Boot Device را بیابید و آن را به فلش مموری، سی‌دی یا رم تغییر دهید. انتخاب این مورد کاملا بستگی به روشی دارد که از طریق آن می‌خواهید ویندوز جدید را نصب یا مجددا راه‌اندازی کنید. اگر دکمه F10 را فشار دهید مراحل ذخیره می‌شوند و شما می‌توانید ویندوز را نصب کنید.

اگر موفق به انجام اولین مرحله و یافتن عبارت آن در لپ‌تاپ ‌خود نشدید می‌توانید از قسمت boot وارد بخش Boot Device Priority شوید؛ باقی مراحل به همان شیوه گفته ‌شده قابل انجام است. فعال و غیر‌فعال بودن امنیت بوت نیز امکان ‌دارد مانع انجام نصب ویندوز شود. به همین دلیل با توجه به ویندوز آن را تغییر دهید.

سخن پایانی

بوت کردن لپ تاپ برای انجام کارهای نرم‌افزاری روی لپ تاپ مانند نصب ویندوز یا راه‌اندازی مجدد آن نیاز است که انجام شود. اما تفاوت‌های سطحی میان مراحل بوت کردن لپ تاپ در برندهای مختلف وجود دارد. در این متن راه‌های بوت برای معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین برندها را ذکر کردیم تا به وسیله آن‌ها بتوانید به سادگی این مشکل را در منزل و بدون مراجعه به تعمیرکار حل کنید. البته به خاطر داشته باشید که در تمامی برندها استفاده از فلش مموری به جای سی‌دی می‌تواند باعث سادگی در انجام مراحل شود.

سوالات متداول

بوت کردن لپ تاپ چیست؟

نوعی راه‌اندازی سیستم لپ تاپ است که با استفاده از آن و تنظیمات بایوس می‌توان انجام برخی از فعالیت‌های نرم‌افزاری مانند نصب ویندوز را با موفقیت انجام داد.

علائم سوختن رم گوشی چیست؟

سوختن رم گوشی و آسیب‌دیدگی یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که می‌تواند برای حافظه خارجی تلفن همراه رخ دهد. اگر اطلاعات موجود در آن برای شما کم اهمیت باشند، ممکن است آن را به سادگی کنار بگذارید و به فکر خرید کارت حافظه جدید باشید. اما اگر محتوای آن برای شما حائز اهمیت باشد، قطعا به دنبال دلایل، نشانه ‌های سوختگی رم گوشی و نحوه پیشگیری از آن خواهید بود تا بتوانید از اطلاعاتتان به خوبی مراقبت کنید و در صورت بروز این حادثه مجددا به آن‌ها دسترسی بیابید.

علت سوختن مموری گوشی

برای جلوگیری از آسیب به رم گوشی باید از عواملی که باعث ایجاد این مشکل‌اند آشنا شوید. رم و مموری کارت از پرطرفدارترین حافظه‌های کوچک و قابل حمل هستند که اطلاعات زیادی را توسط آن‌ها نگه‌داری می‌کنیم. به همین دلیل شناسایی علت سوختن رم گوشی و راه‌های پیشگیری از آن می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد.

1. استفاده نامناسب

استفاده نامناسب از رایج‌ترین دلایل بروز سوختگی رم یا هارد گوشی است. تغییرات ولتاژ یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث خرابی مموری گوشی شود. برای جلوگیری از این اتفاق، هنگام خروج رم از گوشی یک فعالیت ساده نرم‌افزاری انجام دهید. با گزینه Unmount رم از بروز برخی مشکلات نرم افزاری و سخت‌افزاری جلوگیری خواهید کرد.

مشکل نرم افزاری شانس شما را در تعمیر و دستیابی مجدد به حافظه را بیشتر می‌کند. با فرمت رم این مشکل رفع می‌شود. با فرمت رم اطلاعات شما پاک خواهد شد. ریسک ریکاوری رم برای بازگشت اطلاعات بالا می‌رود. اگر مشکل سخت افزاری باشد تقریبا امکان تعمیر ندارد.

عادت های غلط مثل: شارژ طولانی تلفن همراه و استفاده از کابل شارژ غیر استاندارد، باعث خرابی کارت حافظه شما شود. برای پیشگیری از این مورد همیشه از کابل و شارژر استاندارد متناسب با گوشی خودتان استفاده کنید.

2. مشکلات سخت افزاری

خیس ‌شدن، ضربه سنگین، خمیدگی و وارد ‌شدن ناگهانی فشار زیاد باعث تغییر شکل ظاهری و به باعث مشکل سخت‌افزاری در کارت حافظه گوشی می‌شود. حدود ۹۹ درصد از مواقعی که این مشکلات مرتبط با خرابی هارد رخ می‌دهند، امکان تعمیر حافظه وجود ندارد و باید با کارت حافظه و اطلاعات موجود در آن برای همیشه خداحافظی کنید.

برای جلوگیری از بروز مشکلات سخت‌افزاری گوشی خود را در معرض آسیب‌های احتمالی قرار ندهید. در این صورت علاوه بر رم، سایر قسمت‌های تلفن همراه شما در امان هستند. استفاده از یک گارد استاندارد برای جلوگیری از بروز این حوادث به شما کمک می‌کند.

استفاده از قاب محافظ گوشی برای کاهش صدمات سخت افزاری

3. مشکلات نرم افزاری

ویروس یکی از اساسی‌ترین مشکلات نرم‌افزاری است. ویروس اغلب باعث ایجاد پیغام فرمت ‌کردن است. برای جلوگیری از ورود ویروس برای نصب برنامه از سایت‌های معتبر اقدام کنید. از اتصال حافظه خارجی غیرمطمئن اجتناب کنید. از اتصال به کامپیوتر یا هر سیستم از پاکسازی و فعالیت آنتی ویروس مطمئن شوید.

نشانه های خرابی رم گوشی

علائم سوختن رم گوشی نسبتا زیاد هستند. با مشاهده هریک از آن‌ها می‌توان دریافت که خرابی و پاک ‌شدن اطلاعات مموری کارت گوشی به‌طورکامل اتفاق افتاده است یا ممکن است که این اتفاق رخ دهد. ۴ مورد وجود دارند که با مشاهده آن‌ها می‌توان وقوع این اتفاق را تشخیص داد.

  • هنگامی ‌که کارت حافظه را وارد دستگاه می‌کنید، می‌توانید آن را مشاهده کنید اما دسترسی فرمت ‌کردن آن برای شما وجود ندارد؛
  • حافظه روی گوشی نمایش نمیدهد، اما با انتقال آن به یک سیستم دیگر می‌توان به اطلاعات موجود در آن دسترسی پیدا کرد؛
  • هنگامی‌که رم را وارد گوشی می‌کنید، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. نه حافظه توسط گوشی شناسایی می‌شود و نه امکان دسترسی به اطلاعات آن وجود دارد؛
  • این امکان وجود دارد که حافظه توسط دستگاه تلفن همراه شناسایی شود اما هنگام بالا ‌آمدن اطلاعات و دسترسی به آن‌ها دچار مشکل شوید.

باتوجه به شدت بروز مشکل می‌توان برای تعمیر آن اقدام کنید، یا برای همیشه آن ‌را کنار بگذارید. البته اگر اطلاعات موجود در آن برای شما مهم هستند. حتما پس از مشاهده هشدارها و علائم خرابی رم گوشی، به یک فرد ماهر و باتجربه مراجعه کنید تا در صورت امکان، آن را تعمیر و به شما تحویل دهد.

در صورت سوختن رم گوشی باید آن را به تعمیرکار متخصص نشان دهید.

نیم سوز شدن رم گوشی

نیم سوز شدن رم گوشی با سوختگی آن تفاوت زیادی دارد. حافظه نیم‌سوز‌ روی هر دستگاهی اجرا نمی‌شود. یعنی تنها قابلیت اجرا ‌روی برخی از سیستم‌ها را دارد. شاید روی برخی دیگر از سیستم‌ها اطلاعات آن نمایش نمیدهد. این مورد را می‌توان یکی از رایج‌ترین علائم نیم سوز شدن رم گوشی دانست.

تعمیر‌پذیری یا عدم امکان تعمیر رم گوشی با توجه به میزان آسیب‌ آن متغییر است.اصطلاح نیم‌سوز‌ یعنی هنوز بخشی از اطلاعات رم قابل بازگستاست. حتی ممکن است این مشکل، خود را به صورت عدم نمایش روی برخی سیستم‌ها نشان دهد.

آسیب‌های فیزیکی ولاجیکالی در کارت حافظه را اصطلاحا نیم‌سوز‌ میگویند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، تمامی کارهایی که به عنوان مراقبت سخت‌افزاری و فیزیکی از تلفن همراه گفتیم را انجام دهید، اما در صورت وقوع آن‌ها همچنان احتمال کمی برای تعمیر وجود دارد که حتما باید توسط فرد باتجربه و آموزش ‌دیده انجام شود. احتمال تعمیر رم نیم‌سوز‌ بیشتر از رم خراب است.

سخن پایانی

خرابی رم گوشی در صورتی که مجددا به اطلاعات موجود در آن نیاز داشته باشید اندکی برای شما دردسر‌ساز خواهد بود. در خوشبینانه‌ترین حالت شما به تعمیر‌کار مراجعه می‌کنید و آن فرد با دریافت مبلغی به سختی رم شما را تعمیر می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم باتوجه به علت و راه‌های پیشگیری از خرابی و آسیب‌دیدگی کارت حافظه گوشی از آن مراقبت کنید. در نهایت احتمال این که پس از نیم‌سوز‌ شدن یا عدم شناسایی حافظه جانبی گوشی مجبور به خرید مموری کارت جدید شوید بسیار زیاد است.

بازیابی مخاطبین حذف شده

نگران بازیابی مخاطبین که در بخش‌های مختلف موبایل شما حذف شده‌اند نباشید. چرا که حدود یک ماه پس از حذف آن‌ها می‌توانید با روش‌های مختلفی آن‌ها را بازیابی کنید. ساده‌ترین راه این است که بدون نصب نرم‌افزار و برنامه اضافی، از طریق برنامه مخاطبین که به طور خودکار روی گوشی شما نصب است، این کار را انجام دهید. آشنایی با پشتیبان‌گیری، ذخیره در فضای سیم‌کارت، استفاده از فضای ابری و مواردی از این قبیل می‌تواند به شما در دسترسی مجدد به شماره ‌تلفن‌ها کمک کند.

بازیابی مخاطبین حذف شده از سیم کارت و دستگاه

این امکان وجود دارد که مخاطبین حذف نشده باشند؛ بلکه از سیم‌کارت به دستگاه یا از دستگاه به سیم‌کارت انتقال پیدا کرده باشند. در صورت پاک ‌شدن نیز برای مدت ‌زمانی در سطل زباله باقی می‌مانند. متاسفانه امکان بازیابی مخاطبین از سیم کارت کار آسانی نیست. دستگاه درصورتی که بکاپ یا پشتیبان‌گیری انجام نداده باشید، وجود ندارد.

سیم‌کارت دارای محدودیت ذخیره‌سازی مخاطبین است. به همین دلیل نمی‌توان شماره تماس زیادی روی آن نگه‌داری کرد. اگر تعدادی از مخاطبین ذخیره‌شده در این قسمت توسط شما یا توسط سیستم حذف شوند، می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید. اما نیاز به برنامه بازیابی مخاطبین دارید تا با کمترین ریسک مجددا این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

Google contacts به‌طور پیش‌فرض روی تلفن‌های همراه با سیستم‌ عامل‌های متفاوت نصب است. برای بازیابی مخاطبین دستگاه یا سیم‌کارت می‌توانید از قسمت تنظیمات به بخش گوگل بروید و مخاطبین ذخیره‌شده در گوگل را بازیابی کنید. iCloud و Samsung cloud نیز از جمله بخش‌های موجود در سیستم iOS و android هستند که می‌توانید برای بازیابی مخاطبین از آن‌ها استفاده کنید.

برای این کار وارد حسابی که از پیش روی گوشی خود ایجاد کرده‌اید شوید. حالا به قسمت accounts and and backup بروید. در قسمت backup data می‌توانید این گزینه را برای بازیابی مخاطبین فعال کنید. در این صورت هر زمانی که مایل باشید می‌توانید از طریق این قسمت به شماره تلفن‌های موجود در دستگاهتان دسترسی پیدا کنید. به قسمت دفترچه تلفن بروید و شماره تلفنی که به دنبال آن بودید را جستجو کنید. اگر از پیش این کار را انجام دادید اکنون مخاطب شما در دسترس است.

بهترین برنامه بازیابی مخاطبین حذف شده

یکی از راه‌های ریکاوری مخاطبین حذف شده از گوشی این است که از برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که برای بازیابی مخاطبین طراحی و ساخته شده‌اند استفاده کنید. اما چگونه می‌توان بهترین برنامه برای انجام این کار را پیدا کرد؟ نرم‌افزاری که دارای ویژگی‌هایی مانند قدرت اسکن بالا، بازگرداندن تماس‌ها و تاریخچه آن‌ها، عدم آسیب‌رسانی به سایر فایل‌ها، پشتیبانی از سیستم‌عامل‌هلی مختلف، نحوه استفاده ساده و دسترسی آسان باشد را می‌توان به عنوان بهترین برنامه برای بازیابی مخاطبین در نظر گرفت.

برنامه FoneLab Android Data Recovery برای بازیابی مخاطبین در سیستم اندروید فوق‌العاده عمل می‌کند. تنها کافی است که آن را دانلود و سپس روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر و تلفن همراه خود نصب کنید. در این صورت می‌توانید مجددا به مخاطبین گوشی خود دسترسی پیدا کنید. برای این کار ابتدا به قسمت Android Data Recovery بروید. برای اتصال گوشی از طریق وای‌فای به کامپیوتر گزینه Wireless Connection را فعال کنید. به مدت چند ثانیه موس را روی Hover to learn how to install it بگذارید. حالا با یک QR و اسکن آن توسط گوشی، سیستم و گوشی به یکدیگر متصل می‌شوند. اکنون گزینه بازیابی مخاطبین را فعال کنید تا فرایند استخراج انجام شود.

عملکرد این برنامه بسیار سریع و راحت است. به همین دلیل برای دسترسی به مخاطبین پاک‌شده خودتان در منزل می‌توانید از این طریق اقدام کنید. اما تنها دشواری که برای این برنامه وجود دارد این است که پس از یک‌بار استفاده از آن باید مبلغی را بپردازید که بتوانید برای دفعات بعد نیز از آن استفاده کنید.

برای ریکاوری مخاطب از کارت حافظه نیز می‌توانید از برنامه‌هایی که برای بازیابی اطلاعات کارت‌حافظه طراحی و تولید شده‌اند استفاده کنید.

بازیابی مخاطبین

بازیابی مخاطبین پنهان شده

اگر به دنبال شماره‌ای در تلفن ‌همراه خود هستید و آن را پیدا نمی‌کنید، ممکن است که آن شماره مخفی شده باشد. به همین دلیل باید گزینه دسترسی به تمامی مخاطبین سیمکارت، تلفن‌ همراه و مخفی را فعال کنید. برای این کار:

  • در قسمت بالای صفحه مخاطبین با عنوان بیشتر یا more را انتخاب کنید؛
  • پس از آن به قسمت تنظیمات یا Setting بروید؛
  • در بخش display گزینه contacts to display را انتخاب کنید؛
  • گزینه All contacts یا همه مخاطبین را بزنید.

بدون توجه به دلایل مختلفی که باعث پنهان ‌شدن مخاطبین می‌شوند، می‌توانید با طی این مراحل اجازه دسترسی به تمام مخاطبین موجود در تلفن همراه خود را صادر کنید تا لیست مخاطبین به صورت کامل نمایش داده شود. اما راه دیگر برای بازیابی مخاطبین پنهان‌شده مراجعه به پوشه امن یا Secure Folder است که در صورت عدم نتیجه‌گیری از این روش می‌توانید از آن استفاده کنید. به بخش Secure Folder بروید و مراحل احراز هویت خود را انجام دهید تا امکان دسترسی به موارد پنهان‌ شده در دفترچه تلفن به شما داده شود.

بازیابی مخاطبین سیم کارت گم شده در گوشی و تلگرام

مخاطبین در تلگرام معمولا در فضای ابری حساب کاربری شما ذخیره می‌شود. اگر دچار مشکل شدید می‌توانید آن‌ها را یکی‌یکی به مخاطبینتان اضافه کنید. مخاطبان تلفن عموما در حافظه داخلی، کارت حافظه و حساب ایمیل ذخیره میشود. حساب کاربری محل خوبی برای ذخیره مخاطبین است. مثلا اکانت گوگل یا سامسونگ برای افرادی که گوشی سامسونگ دارند.

بازیابی مخاطبین از گوگل و جیمیل

تلفن‌های هوشمند دارای سیستم اندروید که اخیرا تولید شده‌اند قابلیتی دارند که به‌طور خودکار مخاطبین شما را به اکانت جیمیل (Gmail) متصل کنند. این ویژگی هنگامی برای شما کاربرد دارد که مخاطب یا مخاطبین شما از روی تلفن ‌همراهتان پاک شده‌اند و اکنون نیاز دارید که مجددا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. روش گوگل و جیمیل برای ریکاوری مخاطب در گوشی جدید نیز کاربرد دارد.

برای این کار باید ابتدا از طریق کامپیوتر به حساب جیمیل راه‌اندازی ‌شده روی تلفن ‌همراه خود متصل شوید. حالا روی Gmail کلیک کنید و گزینه contact را انتخاب کنید. از این طریق می‌توانید به تمامی مخاطبینی که در گوشی شما قرار دارند، دسترسی پیدا کنید.

حالا باید مخاطبین را بررسی کنید. در صورتی که از وجود آن‌ها اطمینان حاصل کردید، می‌توانید باقی مراحل را انجام دهید.

روی گزینه More در قسمت بالای صفحه کلیک کنید. گزینه Restore contacts را انتخاب کنید. حالا باید یک دوره یا بازه زمانی برای بازیابی اشخاص انتخاب کنید. سپس روی گزینه Restore کلیک کنید. پس از آن یک پیام موفقیت آمیز به شما نمایش میدهد.

حالا باید برای بازیابی مخاطبین در تلفن‌همراهتان، آن‌ها را از کامپیوتر به موبایل انتقال دهید. برای این کار نیاز است به قسمت تنظیمات، بخش personal و سپس account بروید. گزینه گوگل را انتخاب کنید و پس از آن به قسمت More بروید. در آخرین مرحله اگر Sync all را انتخاب کنید، فرایند بازیابی شماره ‌های پاک ‌شده در تلفن‌همراهتان به‌طورکامل انجام می‌شود.

بازیابی مخاطبین از طریق گوگل اندکی ساده‌تر به نظر می‌رسد. اگر گوشی شما دارای سیستم اندروید است می‌توانید از این روش به سادگی استفاده کنید. به ترتیب به قسمت‌های تنظیمات، accounts، google، setup and restore و در نهایت به قسمت restore contacts بروید. با کلیک روی restore مخاطبین از طریق گوگل بازیابی می‌شوند و در تلفن‌همراه شما قرار می‌گیرند.

ریکاوری مخاطبین روبیکا واتساپ، تلگرام و ایتا

بازیابی مخاطبین ایتا و روبیکا نسبتا ساده‌تر است؛ زیرا هنگامی‌که مخاطبی از دفترچه تلفن گوشی شما حذف شده‌ همچنان در تلگرام، ایتا و روبیکا باقی می‌مانند. می‌توانید برای دستیابی به مخاطبینی که از این قسمت‌ها حذف شده‌اند، برنامه موردنظر را یک‌بار حذف و مجددا نصب کنید. هنگام نصب مجدد فراموش نکنید که اجازه دسترسی به مخاطبین را صادر کنید. در این صورت به‌راحتی می‌توانید به اکانت‌های مرتبط با شماره تلفن‌های موجود در دستگاهتان دسترسی پیدا کنید.

با توجه به این که امکان افزودن و حذف ‌کردن مخاطب از طریق روبیکا و ایتا وجود دارد، اگر از حساب کاربری خود مخاطبی را حذف کنید می‌توانید با همگام‌سازی مخاطبین مجددا به آن دسترسی پیدا کنید. امکان بازیابی مخاطبین حذف شده تلگرام بدون داشتن شماره در این پیام‌رسان نیز از این طریق امکان‌پذیر است. اما اگر شماره مربوط به آن حساب در لیست مخاطبین شما موجود نباشد، دسترسی به آن به سادگی امکان‌پذیر نیست و باید برخی مراحل پیچیده‌تر توسط افراد ماهر انجام شود.

برای واتساپ این قابلیت امکان‌پذیر نیست؛ زیرا مخاطبین موجود در واتساپ رابطه مستقیمی با مخاطبین موجود در دفترچه تلفن شما دارند. یعنی امکان افزودن مخاطب به‌طور مستقیم به واتساپ وجود ندارد. ابتدا باید شماره را در دفترچه تلفن وارد کنید تا اکانت آن در واتساپ نمایش داده شود. پس بهتر است به فکر ریکاوری شماره ‌های حذف شده در تلفن همراه خود باشید تا اکانت‌ها و شماره‌های واتساپ نیز بازگردند.

بازیابی مخاطبین بعد از ریست فکتوری

بهتر است پیش از ریست ‌کردن تلفن همراه خود یک پشتیبان کامل از اطلاعات موجود در تلفن‌همراه، از جمله مخاطبین تهیه کنید. در این صورت پس از ریست فکتوری می‌توانید به‌ راحتی با وارد ‌شدن به حسابی که اطلاعات را روی آن ذخیره کرده‌اید مجددا به مخاطبین دسترسی پیدا کنید.

پشتیبان‌گیری برای بازیابی مخاطبین پس از ریست‌کردن از طریق iCloud و Google cloud امکان‌پذیر است. با توجه ‌به سیستم عامل تلفن همراه خود، باید از یکی از این دو مورد استفاده کنید. با وارد ‌شدن به بخش مربوط می‌توانید عمل پشتیبان‌گیری را به سادگی انجام دهید و پس از آن برای ریست فکتوری اقدام کنید.

فضای ذخیره‌سازی ابری نیز یکی از روش‌های مشابه iCloud و Google cloud است که با پشتیبان‌گیری و انتخاب فضای ذخیره‌سازی می‌توانید پس از ریست‌ کردن، از طریق آن برای بازیابی مخاطبین اقدام کنید.

بازیابی مخاطبین با اپل ایدی و iCloud مربوط به گوشی‌های دارای سیستم iOS و برند آیفون است. به همین دلیل این امکان وجود دارد که بازیابی مخاطبین با آن تفاوت‌هایی با تلفن‌های دارای سیستم اندروید موجود در بازار داشته باشد. اما روش کلی و کارایی تمامی آن‌ها یکسان است.

سخن پایانی

پاک‌ شدن مخاطبین به دلایل گوناگونی ممکن است رخ دهد. معمولا می‌توان بازیابی مخاطبین را به‌راحتی انجام داد. اگر از روش‌های گفته ‌شده برای هر برنامه نتیجه‌ای دریافت نکردید می‌توانید به‌راحتی از طریق نرم‌افزار‌های طراحی ‌شده برای این کار اقدام به بازیابی کنید. در موارد پیچیده‌تر می‌توانید از پشتیبان‌های آنلاین یا مراکز معتبر کمک بگیرید که با دریافت هزینه‌ای نه چندان زیاد مشکل شما را رفع می‌کنند.

سوالات متداول

چگونه مخاطبین تلگرام را بازیابی کنیم؟

بازیابی مخاطبین تلگرام در صورتی ‌که شماره همچنان در دفترچه تلفن شما وجود داشته باشد از طریق همگام‌سازی مجدد مخاطبین انجام می‌شود.

چگونه مخاطبین پاک شده در آیکلود را بازیابی کنیم؟

با وارد‌شدن مجدد به حسابی که مخاطبین را روی آن ذخیره کرده‌اید و از آن‌ها پشتیبان گرفته‌اید می‌توانید این بازیابی را انجام دهید.

چگونه مخاطبین سیم کارت را بازیابی کنیم؟

با استفاده از برنامه، پشتیبان‌گیری و google contacts می‌توان مخاطبین سیم‌کارت را بازیابی کرد.

چگونه مخاطبین واتساپ را بازیابی کنیم؟

برای دسترسی مجدد به مخاطبین واتساپ باید به فکر بازیابی مخاطبین تلفن همراه خود باشید. تنها در این صورت امکان دسترسی مجدد به مخاطبین واتساپ را خواهید داشت.

آموزش راه های تست سلامت هارد

این که تست سلامت هارد چگونه انجام می‌شود بسیار مهم است. زیرا برای عیب‌یابی و حفظ سلامت دستگاه در طولانی ‌مدت باید راه‌های مختلف و نحوه انجام آن‌ها آشنا باشیم. البته ممکن است شما لپ‌تاپ، گوشی یا کامپیوتری را تازه خریداری کرده باشید و به همین دلیل بخواهید هارد آن را برای اطلاع از سلامتی تست کنید. آشنایی با روش‌های مختلف تست سلامت انواع هارد می‌تواند به شما در حفظ اطلاعاتتان به شما کمک کند.

تست سلامت هارد کامپیوتر

از آنجا که سلامت هارد اهمیت زیادی دارد بهتر است با مشاهده هرگونه نشانه‌ای از خرابی، سریعا آن را تست کنید. در این صورت می‌توانید به سرعت از خرابی آن آگاه شوید و برای اصلاح آن اقدام کنید. در نتیجه خیالتان از بابت سلامت آن آسوده می‌شود.

Windows CHKDSK Tool قابلیتی است که به‌طور پیش‌فرض روی تمامی کامپیوتر‌های دارای سیستم ویندوز اجرا می‌شود. این ویژگی می‌تواند بدسکتور‌ها و مشکلات هارد را از طریق اسکن حافظه تشخیص دهد. علاوه بر شناسایی و تشخیص این قابلیت را دارد که در زمینه رفع آن‌ها نیز اقداماتی انجام دهد. در‌ صورتی ‌که مشکل اندکی پیشرفته و پیچیده باشد با نمایش اخطار شما را از وجود این مشکل و عدم توانایی دستگاه در رفع آن مطلع می‌کند.

  • وارد قسمت my computer شوید.
  • روی یکی از درایو‌های موجود در این قسمت کلیک راست کنید.
  • گزینه properties را بیابید و آن را برگزینید.
  • در قسمت ابزار‌ها (tools) روی گزینه بررسی (check) کلیک کنید.
  • از میان گزینه‌ها اسکن درایو (scan drive) را انتخاب کنید. (همانند تصویر زیر)

حالا باید برای بررسی و اتمام مراحل صبر کنید. پس از طی این مراحل پنجره‌ای نمایش داده می‌شود. در‌صورتی ‌که مشکلی در هارد وجود داشته باشد در قالب فایل لیست به صورت گزارش نمایش داده می‌شود. اگر پس از انجام تست سلامت هارد، این قطعه کاملا سالم باشد هیچ‌گونه اروری مشاهده نخواهید کرد.

تست سلامت هارد اکسترنال

برای بررسی سلامت هارد اکسترنال می‌توانید از راه‌های مختلفی این تست را انجام دهید. با توجه به مشکل به‌وجود ‌آمده، توانمندی‌ها و میزان مهارت خودتان یکی از این راه‌ها را برای شناسایی و رفع مشکل هارد انتخاب کنید.

1. بررسی فیزیکی هارد

شنیدن صداهایی نظیر ساییده‌ شدن و تق‌تق‌ کردن نشان می‌دهد که هارد شما دچار آسیب فیزیکی شده است و باید آن را از نظر سلامت فیزیکی تست کنید. ممکن است بازوی آکتواتور با شدت زیادی روی پلاتر ساییده شود. این امر باعث آسیب فیزیکی هارد و شنیده‌ شدن صداهای غیرطبیعی می‌شود.

صدای هارد گاهی پیوسته و گاهی موقت به گوش می‌رسد. این مورد با توجه به میزان آسیب ‌دیدگی هارد تغییر می‌کند. بهترین کاری که در این شرایط می‌توانید انجام دهید کلون ‌کردن درایو است. پس از آن یک نسخه پشتیبان یا (backup) از اطلاعات موجود در هارد تهیه کنید.

2. تست خواندن و نوشتن هارد

پایین‌بودن سرعت خواندن/نوشتن در کامپیوتر نشان‌دهنده آسیب ‌دیدگی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری هارد است. حد معینی برای سرعت خواندن و نوشتن هارد در نظر گرفته‌اند. ابزار CrystalDiskMark موجود در کامپیوتر به شناسایی سرعت و مقایسه آن با اندازه استاندارد آن کمک می‌کند.

3. تست هارد از طریق بوت

می‌توانید تست سلامت هارد را از طریق BIOS انجام دهید. این قابلیت در سیستم شما وجود دارد. البته این قابلیت به مادر‌برد‌های جدید افزوده شده است. به همین دلیل در سیستم‌های قدیمی که دارای مادربرد جدید نیستند این قابلیت وجود ندارد.

  • برای این کار لازم است کامپیوتر خود را Restart کنید و با فشردن دکمه F12، وارد BIOS شوید.
  • به منوی Boot بروید و به دنبال گزینه HDD بگردید.

اگر HDD را در این بخش مشاهده کردید و هارد شما هم بوت می‌شود و می‌توانید آن را در قسمت My Computer دستگاه خود مشاهده کنید، مشکلی در هارد شما وجود ندارد. در غیر این صورت، باید از بخش Diagnostics به دنبال رفع این ایراد باشید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه بوت کردن لپ تاپ

تست سلامت هارد گوشی

اولین راه برای تست سلامت سلامت هارد گوشی، بررسی آن از نظر ظاهری و توسط چشم است. با آشنایی با نشانه‌های ظاهری خرابی هارد دیسک شما می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید. در این روش شما باید اتاق هارد دیسک را بررسی کنید تا دچار قوس و خم نشده باشد.

  • گوشه‌ها و لبه‌های هارد را با دقت بررسی کنید تا هرگونه آثار فرورفتگی، خراش و آسیب‌دیدگی را روی آن بیابید. به‌طور‌کلی تمامی مواردی که نشان‌ دهنده برخورد جسمی سخت به این قطعه است را بررسی کنید.
  • لیبل اصلی، پیچ‌ها و گل‌پیچ‌ها را بررسی کنید. درصورتی‌که برچسب برخی از درپوش‌ها وجود نداشته باشد یا دچار پارگی شده باشند نشان‌دهنده آسیب‌ دیدگی هارد است. حتی این امکان وجود دارد که پیچ‌ها باز شده باشند و این قطعه به صورت دست دوم یا تعمیر ‌شده در اختیار شما قرار گرفته باشد.
  • یک راه دیگر برای تست سلامت هارد این است که آن را به آرامی و در تمامی جهات بچرخانید و تکان دهید. صدای هرگونه جسم آزاد و به گوش ‌رسیدن هرگونه صدای غیرطبیعی نشان از آسیب‌ دیدگی هارد دارد.

در هر یک از این حالت‌ها از هرگونه فعالیت هارد جلوگیری کنید و سریعا اطلاعاتتان را به یک حافظه دیگر انتقال دهید. زیرا ممکن است در صورت هرگونه فعالیت طبیعی این قطعه دچار سوختگی شود و شما دیگر امکان دسترسی به اطلاعاتتان را نخواهید داشت.

استفاده از روش های مختلف برای تست سلامت هارد لپ تاپ

تست سلامت هارد لپ تاپ

روش‌هایی که برای تست سلامت هارد لپ‌ تاپ بیان می‌شود اندکی متفاوت است. انجام آن‌ها دارای دشواری نیست و شما به ‌راحتی می‌توانید خودتان یک یا چند مورد از آن‌ها را برای بررسی وضعیت سلامت هارد لپ‌تاپ انجام دهید.

  • در اولین و ساده‌ترین روش شما باید دستگاه را فرمت کنید تا اطلاعات زیادی در آن وجود نداشته باشد و حافظه زیادی از دستگاه را اشغال نکند؛ زیرا این موارد باعث کندی کارکرد سیستم می‌شوند. پس از فرمت‌ کردن، ویندوز را روی سیستم نصب کنید. نصب‌ شدن ویندوز بدون بروز خطا می‌تواند نشان ‌دهنده سلامت هارد باشد.
  • چقدر طول می‌کشد تا سیستم لود شود یا اصطلاحا بالا بیاید؟ باتوجه‌به مدت‌ زمان لود‌ شدن سیستم می‌توان دریافت که میزان سلامت و آسیب‌ دیدگی هارد چقدر است. مثلا برای هارد SSD حدودا ۱۰ ثانیه زمان نیاز می‌برد. اما برای ویندوز ۸ این زمان می‌تواند به مدت ۲۰ ثانیه هم طول بکشد.
  • از طریق Device Manger اقدام کنید. از زیر صفحه‌های computer management وdisk management می‌توانید تست سلامت هارد را انجام دهید. اسکن سخت‌افزار‌ها، نرم‌افزار‌ها و هارد توسط این ۲ بخش انجام می‌شود.

عیب‌یابی و بررسی وضعیت سلامت هارد به‌طور تخصصی توسط افرادی انجام می‌شود که در این زمینه تجربه و مهارت لازم را دارند. به همین دلیل اگر مشکل جدی در هارد لپ‌تاپ خود احساس می‌کنید یا می‌خواهید لپ‌تاپ دست دوم تهیه کنید بهتر است آن را به افراد متخصص و مراکز معتبر نشان دهید.

بیشتر بخوانید: بررسی دلایل خرابی هارد لپ تاپ و روش‌های تشخیص آن

تست سلامت هارد SSD

تست سلامت هارد یا حافظه SSD را می‌توان از راه‌های مختلفی انجام داد. ابتدا از راه‌های ساده که بدون نصب برنامه و از طریق ابزار‌ها امکان‌پذیر است شروع می‌کنیم و بعد از آن نحوه بررسی وضعیت هارد از طریق بهترین نرم‌افزار را بررسی می‌کنیم.

می‌توانید از طریق قابلیت Storage Health Monitoring اقدام کنید. تمامی اطلاعات لازم در رابطه با هارد SSD و وضعیت سلامت آن از طریق این قابلیت در اختیار شما قرار می‌گیرد. می‌توانید از طریق این قابلیت خبردار شوید که چه زمانی باید به فکر تهیه هارد جدید باشید. در نظر داشته باشید که این قابلیت در ویندوز 10 قابل دسترسی است.

بهترین نرم افزار تست سلامت هارد SSD، نرم‌افزار crystal disk mark است. شما می‌توانید این نرم‌افزار را به سادگی دانلود و روی سیستم اجرا کنید. در میان گزینه‌ها helth astatus را انتخاب کنید تا نتیجه تست سلامت هارد برای شما نمایش داده شود. از برنامه hard disk sentinel نیز برای بررسی وضعیت حافظه در سیستم ویندوز، داس و لینوکس استفاده می‌شود. باید نرم‌افزارهای طراحی ‌شده را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام ‌یک از آن‌ها با سیستم شما سازگاری دارد و می‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

برنامه دیگری که برای تست هارد SSD به‌کار می‌رود as ssd benchmark است. کارکرد آن شباهت‌هایی به برنامه crystal disk mark دارد. طراحی و اجرای این برنامه به صورتی است که شما می‌توانید از طریق فلش آن را به سیستم‌های دیگر منتقل کرده و از آن استفاده کنید.

تست سلامت هارد دیسک

۴ راه برای تست سلامت هارد دیسک و محافظت از آن پیش از آسیب‌دیدگی وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از نرم افزار تست سلامت هارد دیسک است و ۳ راه دیگر را بدون نصب و استفاده از نرم‌افزار انجام می‌شوند. یعنی قابلیت‌هایی روی سیستم وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان سالم‌بودن این قطعه را آزمایش کرد.

1. یکپارچه‌سازی (Defragmentation)

تکه‌تکه ‌شدن اطلاعات یا data fragmentation که در هارد دیسک به وجود می‌آید باعث می‌شود تا حدود زیادی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در سیستم پایین بیاید. با به وجود ‌آمدن این مشکل فشار زیادی روی هارد دیسک وارد می‌شود که چرخش بیشتر این قطعه را به دنبال دارد.

  • ابتدا روی درایو کلیک کنید. سپس گزینه properties را برگزینید.
  • سربرگ ابزار‌ها یا tools را انتخاب کنید.
  • به بخش Optimize and defragment the drive بروید. روی گزینه optimize کلیک کنید.
  • مجددا درایو مدنظرتان را انتخاب کنید و روی گزینه optimize کلیک کنید.
یکپارچه سازی یا defragmentation هارد

بهینه‌سازی یا یکپارچه‌سازی درایو انتخاب‌شده از این طریق انجام می‌شود. اگر قصد دارید عمل بهینه‌سازی و تست سلامت هارد درایو را روی بقیه موارد نیز اعمال کنید از کلید ctrl کمک بگیرید. در این صورت می‌توانید تمامی موارد را به صورت یکجا بهینه کنید.

2. استفاده از CHKDSK

خطاهای درایو و بدسکتورها توسط این بخش تشخیص داده می‌شوند. علت اصلی ایجاد این مشکلات نوسانات برق است. برای حل این مشکل در سیستم عامل ویندوز ابتدا در صفحه اصلی پنجره cmd که مخفف عبارت Command Prompt است را باز کنید. سپس دستور chkdsk /r /f را وارد کرده و در ادامه آن نام درایو را بنویسید. با فشردن دکمه اینتر تست سلامت هارد انجام می‌شود.

3. استفاده از نرم‌افزارها

می‌توان برخی از نرم‌افزارهایی که با هدف تست سلامت هارد طراحی شده‌اند را دانلود و از آن‌ها استفاده کرد. طرز استفاده از هر یک از آن‌ها متفاوت است. پس از دانلود، راهنمای استفاده از آن را نیز مطالعه کنید. برخی از آن‌ها باعث جلوگیری از افزایش دمای هارد و انجام تست سلامت آن می‌شوند. به همین دلیل سعی کنید برنامه‌ای را با بهترین امکانات در این زمینه دانلود و استفاده کنید.

تست سلامت هارد اینترنال و هارد اکسترنال

نحوه تست سلامت هارد اکسترنال و هارد اینترنال به دو صورت انجام می‌شود. انجام برخی از آن‌ها از طریق محیط ویندوز امکان‌پذیر است. اما در برخی دیگر این امکان وجود دارد که شما مجبور به نصب برخی نرم‌افزار‌ها شوید.

  • ابتدا تست سلامت هارد از طریق Defrag را امتحان کنید. Defrag از ابزارهای پرکاربرد در سیستم ‌عامل ویندوز است. شما برای استفاده از آن ابتدا باید عبارت disk defrag را در قسمت جستجوی صفحه اصلی بنویسید. به قسمت Defragment and Optimize Drives بروید. با کلیک روی گزینه Optimize فرایند بررسی سلامت درایو مدنظرتان شروع می‌شود.
  • دومین روش بررسی سلامت هارد استفاده از ابزار WMIC است. کلید پنجره (Window) به علاوه کلید R را فشار دهید تا پنجره run نمایش داده شود. حالا عبارت cmd را بنویسید و از میان گزینه‌ها روی ok کلیک کنید. دوباره WMIC را Command Prompt بنویسید و روی اینتر (Enter) ضربه بزنید. در ادامه Disk drive get status را با فاصله یک خط از عبارت قبل بنویسید. اطلاعاتی که روی صفحه نمایش داده شده‌اند مربوط به وضعیت سلامت هارد دستگاه هستند.

تعداد زیادی برنامه و نرم‌افزار وجود دارد که به شما در انجام تست سلامت هارد اکسترنال و هارد اینترنال کمک می‌کند. در این ابزارها به‌طور خودکار درایو‌ها شناسایی می‌شود و تست سلامت آن‌ها صورت می‌گیرد. این برنامه‌ها معمولا از روش‌های یکسانی برای انجام این فرایند استفاده می‌کنند.

نرم افزار تست سلامت هارد

برنامه تست سلامت هارد HD tune pro از جمله برنامه‌هایی است در این زمینه به خوبی عمل می‌کند. برای انواع هارد معمولی و SSD می‌توانید از این نرم‌افزار استفاده کنید. تست سرعت هارد، عیب‌یابی و بررسی وضعیت سلامت این قطعه توسط این نرم‌افزار تشخیص داده می‌شود.

از ویژگی‌های برنامه HD tune pro می‌توان به موارد نظیر دارا‌بودن تمامی امکانات نسخه معمولی این برنامه، تست سلامت هارد و تمامی حافظه‌های جانبی متصل به آن، استفاده از خط فرمان ویندوز جهت تشخیص همه درایو‌های قابل استفاده، ذخیره‌سازی نتایج به صورت عکس، تشخیص دمای هارد برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌های ناشی از آن، نمایش اطلاعات دقیق و نمایش میزان دقیق کارکرد هارد تا کنون برای بهبود تشخیص آسیب می‌شود.

برنامه دیگری که برای بررسی وضعیت سلامت هارد نرم‌افزار CrystalDiskInfo است. این برنامه به بررسی وضعیت Smart هارد دیسک می‌پردازد. به قابلیتی که در قسمت سرویس هارد وجود دارد Smart گفته می‌شود. وظیفه این قابلیت چیست؟ از کارکرد درایو گزارش تهیه می‌کند و پیش از آن که مشکل جدی در هارد شکل بگیرد به کاربر اطلاع می‌دهد. در این صورت از بروز مشکل جدی در هارد که باعث پاک ‌شدن اطلاعات و دشواری برای شما می‌شود جلوگیری می‌کند.

تست سلامت هارد با cmd

برای تست سلامت هارد با cmd می‌توانید از طریق نرم‌افزار‌ها و قابلیت‌های نصب‌شده روی سیستم استفاده کنید. به همین دلیل نیازی به نصب نرم‌افزار‌های مازاد نخواهید داشت. برای این که بتوانید وارد وارد پنجره cmd شوید و سلامت هارد را چک کنید نیاز است برخی مراحل را طی کنید.

  • کلید پنجره (window) به علاوه R را هم‌زمان فشار دهید. در این صورت پنجره Run نمایش داده می‌شود.
  • دستور cmd را در قسمت جستجو (search) وارد کنید و روی دکمه اینتر (enter) ضربه بزنید.
  • در خط فرمان دستور wmic diskdrive get status را تایپ کنید و برای نتیجه‌گیری روی اینتر ضربه بزنیدتا تصویر زیر نمایش داده شود.
تست سلامت هارد با استفاده از cmd

مراحل به اتمام رسید. حالا باید چند دقیقه صبر کنید تا پیام حاوی اطلاعات سلامت هارد نمایش داده شود. درصورتی‌که هارد از سلامت کامل برخوردار باشد با عبارت good نمایش داده می‌شود. در غیر ‌این ‌صورت میزان سلامت حافظه به صورت درصدی قابل مشاهده است. این امکان وجود دارد که نمایش اطلاعات سیستم‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. مثلا به جای good، فقط گزینه ok نمایش داده شود. در این صورت باید متوجه شوید که منظور از آن، سلامت دستگاه شما است.

سخن پایانی

دانستن راه‌های بررسی انواع حافظه ازجمله HDD و ssd بسیار ضروری است و در مواقعی مانند تعمیر هارد یا خیر نوع دست دوم آن به شما کمک می‌کند. زیرا هرگونه آسیب کوچک می‌تواند منجر به پاک ‌شدن کامل اطلاعات شما شود. به همین دلیل نیاز است در بازه‌های زمانی کوتاه بررسی وضعیت سلامت هارد را انجام دهید. ممکن است نتوانید تمامی یا برخی از راه‌های تست سلامت هاردهای SSD، اینترنال، اکسترنال، کامپیوتر و گوشی را به‌صورت شخصی انجام دهید. در این صورت نیاز است آن را به مراکز تعمیرات تخصصی نشان دهید. مجموعه امدادسیستم سالهاست که در حوزه ریکاوری هارد و انواع حافظه جانبی و تعمیرات هارد فعالیت تخصصی دارد و آماده رفع مشکلات مربوط به انواع حافظه است.